Salam laknat untuk kastam?

Tuesday, November 30, 2010


Saudara Pengarang,

KELIHATAN setelah Sabahkini membongkar cerita tentang taktik dan cara Ketua Pengarah Kastam menyalahguna kuasa untuk kepentingan diri, bersubahat dengan penyeludup di Bintulu, Kuching, Sibu dan Miri; beliau kini amat marah pada penduduk Labuan dan telah mengarahkan Pegawai Pencegahan daripada Semenanjung dan Sarawak terus menyambung operasi sehingga Tahun Baru Cina.

Kami penduduk Labuan juga mengucapkan berbanyak terima kasih kepada Ketua Pengarah Kastam atas usaha beliau sebagai KPK membanteras aktiviti penyeludupan di Labuan.

Di sini kami juga ada berapa soalan mahu tanya kepada Dato Seri Hj Mohd Khalid iaitu Kenapa Pegawai Pencegah daripada Semenanjung, Sabah dan Sarawak diarah menjaga ‘exit point’ di Labuan dan kami juga ingin tahu siapa yang menjaga pelabuhan dan laut di Sarawak seperti Bintulu, Sibu dan Miri?

Sebagai pembayar cukai yang membayar gaji semua pegawai kerajaan, kami ingin tahu siapa memantau ‘Bonded Warehouse’ atau gudang berlesen di Semenanjung, Kota Kinabalu dan Sandakan? Berapa duit rakyat sudah habis untuk tambang, penginapan dan elaun pegawai dari KL dan Sarawak sebelum hari raya sehingga kini?

Berapa tangkapan atau rampasan yang kerajaan untung selama mereka beroperasi yang hanya ditumpukan di Labuan sahaja? Kami percaya KPK arah semua pegawai ke Labuan supaya kroni yang dijaga oleh beliau di Bintulu, Sibu, Kuching, Kota Kinabalu, Sandakan dan KL senang masuk tanpa dikacau oleh pegawainya.

Kalau beliau seperti Menteri Besar Kelantan, Dato' Nik Aziz memang kita hormati tapi kita tidak hormat manusia yang bukan sahaja tidak kelihatan bersih, malah berbau busuk. Kedengaran sekumpulan penduduk di Labuan akan adakan sembayang hajat agar Pengarah dan Pegawai atasan Jabatan Kastam yang menyalaguna kuasa, korupsi untuk kepentingan diri selama berkhidmat sebagai pegawai kastam dilaknat Tuhan.

Esok (Selasa) KPK akan ke Labuan dan kami penduduk W.P Labuan mengucapkan selamat datang dan lihat sendiri pegawai bawahan beliau sengsara digigit nyamuk laut menjaga di tepi sungai dan laut selama 24 jam; sedangkan dan beliau dengan pengarah lain di ibu pejabat tidur lena di rumah atau hotel lima bintang.

Lebih memalukan, hujung bulan terima saham dari tauke penyeludup di Sarawak. Kami minta Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia dan pasukan Marin Polis agar turut memantau kargo kontena ke Bintulu, Sibu, Kuching dan juga ‘Bonded Warehouse’ di Kota Kinabalu, Sandakan dan Johor. Cekup kroni-kroni mereka dan buktikan kepada rakyat aduan kami yang disiarkan dahulu memang benar dan tepat; melainkan mereka juga bersubahat?.

Salam Laknat.

HJ.BAKIR & PEGAWAI PENCEN.