Sumpahan Taliban akan menghalau NATO sebelum 2014

Monday, November 22, 2010


Kelmarin 21hb November Puak Taliban telah bersumpah dan berjanji untuk memaksa Amerika dan sekutu nya meninggalkan Afghanistan menjelang nya 2014 nanti.

Jurucakap Taliban Zabihullah Mujahid, mengatakan melalui e-mail ke berapa media menyatakan bahwa NATO tidak akan dibenarkan untuk membentuk pemerintahan yang stabil di Afghanistan pada tarikh yg disebutkan tadi.. Dia juga tidak menyebutkan tawaran dari Presiden Hamid Karzai untuk berunding dan berdamai dan cadangan itu ditolak oleh kepemimpinan Taliban.

Mujahid mengatakan Taliban "tidak akan duduk diam bahkan walau untuk satu malam pun ia akan terus berusha untuk mencapai kemerdekaan secara penuh dan membentuk pemerintahan"

"Dalam sembilan tahun terakhir ini, beberapa para penguasa tidak dapat membangunkan kerajaan pemerintahanyg kemas di Kabul dan mereka tidak akan mampu melakukannya di masa mendatang," kata Mujahid, dan sekira nya tiba ke tahun 2014 " satu peristiwa tragis yang tidak diinginkan bakal berlaku dan satu pertempuran besar dijangkakan akan terjadi jua.

Selama pertemuan di bandar di Lisbon, Portugal, pemimpin NATO setuju untuk mula menyerahkan tanggung jawab keamanan kepada pasukan keamanan Afghanistan pada awal tahun 2011, dan dijangkankan akan selesai menjelang pada 2014.

Tidak ada jadual yang khusus ditetapkan untuk mengubah penarikan pasukan di 34 lokasi di Afghanistan bagi memberikan pasukan Afghanistan mengendalikan dan beberapa pasukan asing dikirakan akan tetap mengalami pertempuran mereka setelah 2014, meskipun kebanyakan di antara mereka akan berada dalam melatih pasukan tentera Afghanistan.- e-muslim/yahoo