Cukup aktif, akhirnya hantar surat "PERMOHONAN KELUAR UMNO"

Thursday, December 23, 2010


Hari ini sibuk sungguh.Sibuk dengan bicara kes dari pagi lagi...Mujurlah saksi pendakwaan tak hadir hari ini, Mahkamah menangguhkan bicara...

Baru berkira-kira untuk masuk pejabat melihat beberapa fail yang memerlukan 'sentuhan', telefon berdering. Seorang perkenalkan diri sebagai Mat E memohon untuk bertemu saya di rumah beliau di sebuah perkampungan terpencil di Jalan Sungai Lumpur, berhampiran Kampung Sungai Meranti, Rompin, Pahang.

Allah sahaja yang tahu letihnya tubuh ini. Jarak dari Bandar Rompin ke situ boleh tahan juga...tapi saya percaya ini satu amanah besar Allah, saya keberatan untuk menolak.Sampai di sana, terpaksa pulak mengharungi kawasan lecak berlumpur..Nama pun Sungai Lumpur...he..he.

Tersergam rumah walaupun sederhana tapi selesalah nampaknya..Sangkaan saya meleset bila dimaklumkan bahawa rumah tersebut adalah milik bapa mertua beliau..Beliau hanya menumpang di situ dengan anak beliau seramai 8 orang dan isteri beliau. Rumah tersebut pula dibina di atas tanah berstatus TOL. Beliau pula menanggung semua anak-anak dengan gaji RM500 hingga RM600 sebulan sebagai mekanik. Bagi saya, kes Mat E ini biasa sahaja sebab ramai orang miskin berkedudukan seperti beliau.

Beliau akhirnya membuka cerita. Mat E atau nama sebenarnya Ahmad Baijuri Hariff adalah seorang ahli dan aktivis UMNO khususnya di Cawangan Sepayang. Beliau merupakan Ketua Penerangan Pemuda Cawangan Sepayang. Beliau aktif dalam UMNO selama 17 tahun.

inilah rumah imbuhan jasa yang disemai bersama 'mu'

Beliau adalah Ejen Tempat Mengundi dan Ejen Mengira Undi bagi UMNO Rompin khususnya DUN Tioman dalam dua siri pilihanraya iaitu 2004 dan 2008. Beliau adalah perwakilan UMNO Cawangan ke Mesyuarat UMNO Bahagian Rompin yang dirasmikan oleh Menteri Kerja Raya baru-baru ini. Beliau jugalah pasukan pengiring Dato' Jamaluddin Jarjis (Ahli Parlimen Rompin) sewaktu pilihanraya kecil Pendang tidak lama dulu rentetetan kematian Presiden PAS. Beliau jugalah aktivis masyarakat yang banyak membantu kejayaan program sama ada anjuran UMNO dan kerajaan di Rompin.

Hari ini beliau kecewa dengan parti yang ditatangnya selama ini. Beliau menunjukkan sekeping surat yang dihantar ke IbuPejabat UMNO Malaysia di PWTC. Tertera tajuk surat. PERMOHONAN KELUAR UMNO!!

Terdiam saya. Kenapa marah sangat dengan UMNO ni, saya cuba mengorek cerita sebenar. Rupa-rupanya, Mat E ni lama sudah perjuangkan isu hakmilik tanah di kampungnya kerana ramai yang masih menumpang rumah saudara mara di situ. Tiada tanah untuk diduduki. Alasan, mereka orang Kedah.

Mat E perjuangkan isu orang muda setempat sehingga menjadi tulang belakang sewaktu program baktisiswa sebuah IPTA di Kampung Sepayang baru-baru ini. Namun kemuncak kemarahan Mat E, apabila beliau ingin memohon pertolongan YB untuk memohon tanah bagi kemudahan penduduk setempat di kampungnya. Jawab YB: " Pegi la tebang pokok nibung buat tiang rumah". Bermula tarikh itu, beliau bertekad untuk meninggalkan UMNO yang disayanginya sekian lama. Masih terngiang-ngiang beliaulah yang menjadi pembantu YB ke hulu hilir berkempen untuk memenangkan YB tersebut.

Mat E bukan meminta projek berjuta, kontrak bertimbun..tetapi cukuplah pemberian hakmilik tanah kepada beliau dan orang kampung nya. Kalau tidak mahu diberi pun jangan mereka ini dihina.

Sesungguhnya apa yang berlaku pada Mat E, adalah antara kisah sedih penindasan pemimpin UMNO dan BN pada rakyat. Mat E sebagai ahli UMNO pun dikeji demikian rupa, apa jaminan rakyat biasa diberi pembelaan. Saya melihat Mat E perlu dibantu. Bukan kerana parti, tapi jasa beliau kepada masyarakat setempat. Mat E terpinggir kerana membantu YB dan UMNO. Beliau jatuh susah dan miskin sehingga kediaman nya sendiri pun tiada. Inikah imbuhan bakti yg ditabur sekian lama.

Mat E sempat memberitahu saya bahawa beliau ada membina rumah secara beransur-ansur. Sedih saya tengok rumahnya. Walaupun tahu isu ini bakal menjadi tamparan bagi YB memandangkan Mat E adalah ahli UMNO dari Kampung yang sama, saya melihat lebih jauh bahawa Mat E perlu diberikan pembelaan. Mat E..walupun namamu tidaklah sehebat wakil rakyat, anda punyai satu keberanian...kami bersamamu..AMENO JUARA RAKYAT... – penguamkita.blogspot

P/s- jodol asal “AMENO juara rakyat”