Ibu merungut, uniform tentera wanita Rusia amat seksi

Thursday, December 16, 2010


Pakaian Seragam baru tentera Rusia yang direka oleh pereka mode terkenal membuat ratusan perajurit terpaksa masuk hospital karena terbukti terlalu nipis dan kurang baik untuk digunakan di musim sejuk.

Hal itu dilapurkan oleh surat kabar milik kerajaan, Rossiyskaya Gazeta, pada hari rabu lalu 15/12/10. Akhbar Harian itu menyatakan, 60-250 tentera dirawat disebabkan mengalami flu dan pneumonia kerana angin Artik yang bertiup di kawasan utara Rusia.

"Mereka benar-benar merasa telanjang saat berada di luar kawasan," kata harian itu dari kenyataan se orang ibu kepada perajurit yg dihantar ke hospital.


"ramai dari mereka dirawat di rumah sakit, anak kami terkena pneumonia," tambahnya
AkhbarHarian itu mengatakan pejabat kementerian pertahanan mengaku tidak menerima rungutan mengenai seragam tersebut sebelum musim sejuk datang.

"nampaknya semua itu berlaku karena kealpaaan kami," kata Ketua Staf Gabungan Jenderal Nikolai Makarov kepada harian tersebut.

Seragam parade yang diperkenalkan itu direkacipta oleh pereka mode celebriti, Valentin Yudashkin, ia disulam dengan benang emas dan nampak lebih cantik

jurugambar terpaksa duduk

Sementara itu seragam versi lain yg digunakan juga lebih ringan dan nipis serta dilengkapi dengan kasut boot yang lebih mudah digerakkan.

Rusia merancang pakaian seragam pasca Uni Soviet pertamanya pada awal 1990-an, tetapi tidak populer karena para prajurit mengeluh bahwa penampilan mereka lebih terkebelakang seolah olah macam tentara negara dunia ketiga. – kompacetak/m’cahaya