Tentera terakhir dari Perang Dunia Pertama Meninggal Dunia.

Thursday, December 30, 2010

John Ross

John Ross seorang rakyat Australia yg berusia 110 tahun telah pun meninggal dunia baru baru ini. Beliau meninggal dunia ketika sedang tidur di rumah nya di Bendigo, Victoria," kata Menteri Bekas Perajurit Australia, Alan Griffin.

John Ross adalah satu-satunya bekas tentera Perang Dunia Pertama yang masih lagi hidup ketika itu.

Beliau ketika berusia 18 tahun iaitu pada bulan Januari 1918, telah pun menyertai Pasukan Angkatan Bersenjata Australia. Ia masih lagi dalam maktab tentera dan Sembilan bulan selepas itu perang dunia pertama pun meletus.

"Kami menghormati Ross karena selama hidupnya beliau menunjukkan kesungguhannya untuk berkhidmat dengan pasukan tentera Australia dan sekutu," kata Griffin.

John Ross adalah orang terakhir dari 417.000 rakyat Australia yang ikut berperang pada pada Perang Dunia 1, dan Pada Perang Dunia II pula, Ross kembali berkhidmat sebagai anggota Sukarelawan Pasukan Pertahanan. Selepas itu, Ross sebagai orang awam bekerja pula di kilang kereta api Victoria hingga pencen pada 1964.

Ini adalah merupakan sejarah bagi kami dan kami tak melupakan segala khdimat yg pernah beliau curahkan sebelum ini, kata Griffin lagi. – suntingan:kompa/yahoo