Ketutaan Iran Buat Kenyataan di Kuala Lumpur

Wednesday, January 5, 2011


Bismillahirrahmanirrahim

Wa'tashimuu Bihablillaahi Jami'an wa La Tafarraquu

Menyentuh beberapa tuduhan terhadap mazhab kehidupan Ahlul Bait dalam kebanyakan media-media arus perdana Malaysia, tindakan susulan, dialog dan protes yang dilakukan melalui perundangan, mahupun reaksi dan protes yang dilakukan di Malaysia dan di negara-negara lain berkenaan dengan nista mazhab Syiah sebagai mazhab sebagian besar umat Islam di dunia.

Konsulat Kebudayaan Kedutaan Besar Republik Islam Iran di Kuala Lumpur turut membantah berita-berita semacam ini menegaskan bahwa berita-berita yang disiarkan tidak punya hubungan dengan mazhab Syiah, Kedutaan Besar Iran di Malaysia menegaskan pula bahwa berita-berita yg dibesar besarkan itu tidak berasas dan provokatif serta lebih cenderung ke arah politiking para penentang persatuan umat Islam dan masih dalam jalur politik hegemoni dan Zionisme antarabagsa yang anti kepentingan nasional dan pertumbuhan negara-negara anggota Organisasi Konferensi Islam (OKI).

Beberapa Hal yang seantiasa ditekankan oleh para pemimpin dan mereka yang prihatin akan urusan umat Islam adalah bagi mereka yg sering berpegang pada kerjasama dan ukhwah., tolak ansur antara umat Islam, menasihati untuk berdialog dan mencari kesefahaman serta kerjasama negara-negara Islam anggota OKI. Kami tetap berkeyakinan betapa titik kesamaan teologi di antara umat Islam masih begitu banyak untuk kita laksanakan dan kita perlu juga bagi membahas hal-hal yang lain.

Konsulat Kebudayaan Kedutaan Besar Republik Islam Iran meminta kerajaan Malaysia mengambil langkah-langkah perlu untuk menghilangkan tomahan buruk kepada gerakan ini, juga mencegah agar hal-hal yang seperti ini tidak bterulang lagi. Begitu juga, Konsulat Kebudayaan Kedubes Iran meminta kepada warga Syiah Malaysia dan warga Iran yang tinggal di Malaysia hendaknya menjaga kewaspadaan dan menahan diri serta tetap seperti dahulu menghormati undang-undang negara sahabat Malaysia serta tidak melakukan hal-hal yang bertentangan dengan asas persatuan Islam.
Kedutaan Besar Republik Islam Iran (IRIB/SL/MZ)


- Konsulat Kebudayaan Kedutaan Besar Republik Islam Iran - Kuala Lumpur