Arab Saudi menghantar tentera ke Bahrain semalam

Wednesday, February 16, 2011


Para pemerhati politik telah menceritakan kepada pemberita Press Tv, selasa lalu yang mana Arab Saudi telah menghantar askar-askarnya ke Bahrain bagio membantu Raja Hamad Bin Isa Al-Khalifa untuk bertindak keras terhadap para penunjuk perasaan.

Kini Bahrain pula menerima tempias yg telah dilalui oleh Tunisia dan Mesir. Para pembantah mula memenuhi jalan jalanraya utama, terutama di Manama.

Polis Bahrain telah menggunakan gas pemedih mata dan belantan untuk menyuraikan pembantah-pembantah pro-demokrasi dalam kancah ‘pembebasan’ negara nya sediri, Bahrain.

Tiga orang penunjuk perasaan telah mati ditembak setakata ini di kampung Syiah Daih, pinggir bandar Manama.

Berita kematian semakin membangkitkan semangat pembangkang dan menyeru kepada rakyat yg lain mengiringi beramai ramai dalam pengkebumian mereka yg terbunuh itu serta menguatkan lagi protes mereka terhadap kerajaan pemerintah sekarang.

Pasukan keselamatan telah diletakan sepanjang jalan-jalan utama di bandar Manama bagi usaha usaha untuk menghalang perhimpunan yang telah dirancangkankan oleh mereka dalam talian sebagaimana apa yg terjadi di Negara Negara Arab lain nya sekarang ini.