Gaddafi lari ke Venezuela?

Tuesday, February 22, 2011


Satu badan perisikan Barat telah mempercayai Muammar Gaddafi sudah meninggalkan Libya dan lari ke Venezuela kata William Hague setiusaha luar EU...

Mr.Hague meminta Britain atau Negara Negara eropah lain dapat mengesahkan nya semasa mesyuarat nya semalam. Mesyuarat itu juga banyak menyentuh situasi di Libya sekarang.

Sama ada Gaddafi telah berada di Venezuela atau tidak saya belum menerima maklumat tepat lagi, tetapi satu badan perisikan sudah mencerahkan sumber sumber yg Gadaffi meninggalkan Tripoli.

Manakala itu para pegawai British menegaskan yg William Hague merujuk kepada sumber maklumat lain, walaubagaimana pun ianya juga boleh dipercayai kata seorang diplomat.

Hague berkata, sepatutnya pihak Libya mengadakan dilog bagi mengatasi keganasan dan sekarang pihaknya terpaksa bekerja keras bagi menyelamtkan 3,500 rakyat Britain di Libya. Hak hak kemanusiaan disana perlu dihormati katanya. Kelmarin penyokong dan tentera yg masih lagi bersama Gaddafri telah berikrar yg mereka akan “berjuang bagi peluru terakhir”.

Ketika bertemu dengan menteri luar di Brussels, mereka menrima lapuran perisikan yg Gaddafi hampir kalah dan ramai pasukan keselamatan semakin tidak memberi tentangan kepada penunjuk perasaan. Para penunjuk perasaan sekarang telah menguasai Bandar Benghazi.

Walau bagaimana satu sumber dari Venezuela telah menafikan yg Gaddafi kini berada di Negara nya. Berita ini disunting dari Telegraph U.K. - mencahaya