Google beri laluan menidakkan Hosni Mubarak

Wednesday, February 2, 2011


Mesin pencari Google didapati memberi kerjasama kepada pergerakan bantahan rakyat di Mesir...

Pihak google membolehkan acces seseorang untuk mengirimkan pesanan Twitter melalui telepon dan meninggalkan pesan suara, setelah akses internet disita di negara itu. Demikian yg dilapurkan FoxNews, semalam 1/2/2011.

"Dengan searching yang terlalu ramai menfokus ke Mesir maka kami memikirkan cara terbaik bagaimana menolong mereka memberikan kabarberita ke merata dunia," kata pihak Google melalui blog resmi mereka.

Layanan ini dikatakan oleh Google diakseskan kepada para ahli dari Twitter dan membolehkan mereka mengirimkan pesanan melalui pesan suara. Setelah itu pesan suara itu kemudian nya diterjemahkan dalam unit pesanan dan dikirimkan ke Twitter menggunakan tag#egypt.

Google berharap dengan khidmat ini boleh membuat suara rakyat Mesir didengar. Ada tiga nomor telepon yang masuk dalam daftar yang boleh digunakan.

Laman pertemanan sosial seperti Twitter dan Facebook menjadi jantung komunikasi bagi para penunjuk perasaan di Mesir di jalan-jalan raya sejak bulan lalu untuk jadi kenyataan menumbangkan Presiden Hosni Mubarak yang sudah berkuasa hampir 30 tahun dan kini berusia 82 tahun. -Men/cahaya/ Widya Buana/trib