Malaysia kehilangan 700,000 kondom teknoloji tinggi

Thursday, February 10, 2011


Aduuh.. bertambah pening lagi polis Malaysia dan sekarang kena siasat pula kemana menghilangnya 700,000 helai kondom. Kondom yg dimuatkan kedalam kontena untuk di ekspot ke Jepun itu didapati hanya kontena kosong saja yg tiba ke Jepun.

Begilah tangkas nya ‘orang kita’ ataupun orang jepun yg sempatlagi memindahkan ‘barang baik’ itu, walaupun didapati kontena itu kemas berkunci.

Bab ini teringat juga aku pada satu kesah beberapa dahulu, yg kerajaan kita bakal mengagih agihkan kondom free & jarum suntikan kepada rakyat yg ‘memerlukan’ nya.
Adeeh… rakyat didahulukan! Tapi rasanya kes ini tidak mengaitkan ‘cerita itu’.

Berbalik semula kita, produk hasil Sagami Rubber Industries itu yg menjadi pengeluar kondom tersebut, jurucakapnya berkata kehilangan barang itu disedari ketika kontena itu sudah tiba ke Tokyo. Kami mengambil berat dalam kes ini, kata pihak Polis Malaysia kepada AFP.

Pengurus Sagami Rubber Industries, Sato Koji berkata “inilah kes pertama seumpama ini sejak kami beroperasi di Perak Malaysia” kami dukacita. Produk itu 14% lebih nipis dari ‘rakan sebaya nya’ di pasaran dan bernilai 1.5 juta dollar Amerika. Teknologi 14% lebih nipis dari pasaran biasa adalah permintaan dari Jepun. Sagami Rubber Industries juga adalah milik Jepun yg beroperasi di Perak.

Ketua syarikat pengendalian kiriman barang Malaysia Walter Cullas, berkata siasatan dijangka mudah kerana surat surat pendaftaran perjalanan barang ada dan tercatit dari satu destinasi ke satu destinasi.

Biasanya kes ini dilakukan oleh orang dalam katanya. Hah.. orang Jepun pun amat memerlukan juga ‘belon kecik’ ini, ingatkan orang 1Malaysia jer.. – edit dari AFP