Penunjuk perasaan berani di Libya, menggantung 2 orang Polis

Saturday, February 19, 2011


Para penunjuk perasaan anti-pemerintah di Libya telah menggantung dua orang polis di kota timur Al-Baida, menurut lapuran akhbar Oea semalam (jumaat) di laman jejaringnya...

Kedua org polis itu yang berusaha meleraikan tunjuk perasaan di kota itu ditangkap oleh beberapa orang penunjuk perasaan pada hari rabu lalu.

Sementara itu, surat kabar itu juga mengatakan bahwa sekumpulan penunjuk perasaan membunuh pengarah hospital AL-Galaa di pusat kota Benghazi, kota terbesar kedua Libya.

Akhbar itu juga melaporkan, protes anti-pemerintah di Libya timur menewaskan sekurang kuirang nya 20 orang di Benghazi dan tujuh orang di Derna. Surat kabar Oea inin dikatakan agak rapat dengan Seif al-Islam, putra pemimpin Libya Mohamer Gadhafi.

Di Derna, sebelah timur Benghazi, tujuh orang terbunuh, lima jenazah dimakamkan Jumaat lalu dan dua masih berada hospital.

Dengan kematian itu, jumlah orang yang dilaporkan terkorban sejak demonstrasi meletus di Libya menjadi 41, menurut kiraan AFP yang diambil dari sumber-sumber tempatan.

Sehingga sekarang protes tersebut masih berlaku. – repukblika18/mencahaya