Ahli Parlimen yg cantik dengan tegas membidas Amerika

Friday, June 3, 2011

Menteri Luar Pakistan

Hina Rabbabi seorang perempuan yg juga menjawat sebagai Menteri Luar Negeri Pakistan dengan tegas menolak sebarang pakatan dengan Amerika dalam soal operasi ketenteraan di Utara Pakistan.

Beliau juga dengan bersahaja menolak tekanan dari Amerika untuk mengadakan operasi bersama bagi menghadapi Al Qaeda.

Menurut lapuran akhbar Fars, didepan semua anggota Senat Pakistan ahli Parlimen yg di anggap tercantik ini menekan suara dengan serius mengatkan “tidak ada pakatan dengan Amerika dalam operasi di Waziristan Utara ini”, sambil menambah banyak terdapat masaalah yg perlu diatasi sebelum mencapai kerjasama itu.

Ketua Senat Pakistan, dalam wawancaranya dengan wartawan Fars ketika rehat sidang dewan mengatakan, "Bahagian Urusan Luar Negeri Pakistan, bimbang berlaku lagi pekara yg sama seperti tindakan tentera Amerika yg masuk secara haram ketika memburu Osama Laden di Abbotabad bulan lalu. Kerajaan Pakistan perlu mengemukakan perjanjian bertulis kesepakatan dengan Amerika Syarikat jika ingin mengadakan operasi tentera di Pakistan."

"Setelah membahas beberapa usul berkaitan, para pejabat kementerian luar negeri mengambil keputusan bahwa operasi tentera AS di Abbotabad dulu, adalah bertentangan dengan kedaulatan Pakistan." – budakrompin teks dari iranradio