Malaysia mengundang ‘lalat’ untuk berforum, beliau perlu ditangkap – Amnesty International London

Friday, June 17, 2011


Presiden Sudan Omar al-Bashir, yang sangat diinginkan atas tuduhan kejahatan perang, akan melewatkan sebuah forum ekonomi di Malaysia pekan depan karena beberapa alasan, kata pejabat.

Amnesty Antarabangsa meminta pihak berkuasa Malaysia menahan Presiden Sudan Omar al-Bashir, seandainya presiden itu berada di Malaysia yg jangkakan beliau mengambil bahagian dalam sebuah forum ekonomi pada bulan depan ini.

Beliau yg di tuduh dalam kejahatan perang dan kini banyak mengadapi tekanan antrabangsa. Pengadilan Pidana Antarabangsa sendiri telah mengeluarkan surat perintah satu penangkapan terhadap al-Bashir karena didakwa mendalangi kekejaman di wilayah Darfur, Sudan.

Menteri Luar Malaysia Anifah Aman, mengatakan kepada pemberita Bernama Rabu lalu (15/6) bahwa al-Bashir membatalkan perjalanannya ke Malaysia kerana dia ada majlis lain yg lebih penting dan beliau menggantikan menteri luar Sudan ke forum tiga hari yang bermula ahad ini.

Seorang pembantu Anifah Aman mengesahkan pembatalan kunjungan al-Bashir itu dan tidak ada hubungannya dengan surat perintah penangkapan ICC. Pembantu Anifah, yang tidak mahu namanya disiarkan kerana ia kurang selesa untuk berbicara panjang dan maklumat lanjut kepada media.

Negara kita 1Malaysia pun bukanlah menjadi anggota ICC (International Criminal Court) atau Mahkamah Jenayah Antarabangsa. Kerajaan kita tidak berminat kearah itu. Pemimpin Sudan al-Bashir tetap menolak tuduhan ICC itu yg berpangkalan di Belanda.

Manakala Amnesty International yang berpejabat di London menyatakan awal bulan nanti Malaysia mengundang al-Bashir hanya untuk menjadi 'lalat' bagi hasrat Malaysia dalam keputusan mereka untuk bergabung dengan ICC dan menyerukan al-Bashir harus ditangkap jika ia muncul di Malaysia. – mengejarcahaya teks eramuslim16