Shimon Peres di pakaikan jubah & gelaran Syeikh

Thursday, June 16, 2011


Kaum Badui dari suku Hura yang mendiami kawasan Nageb telah mertabatkan Presiden Israel Shimon Peres sebagai pemimpin yg inginkan perdamaian di Timur Tengah.

Peres yg diundang kesatu majlis upacara kehormatan oleh Badui suku Hura pada selasa lalu 14/6 di Tanah Nageb. Suku Badui ini yg menganut agama Islam telah memakaikan Shimon Peres dengan jubah dan memberi anugerah kehormatan kepada nya sebagai “Syeikh”.

Kita sendiri pun agak terkilan dengan suku kaum ini, yg begitu mengkagumi se orang Yahudi yg berperangai jahat terhadap Umat Arab selama ini diberi penghormatan sedemikian rupa.

Jubah yg disarungkan itu seolah olah melayakan Shimon Peres ‘bergelar Syeikh’, "Masyarakat Badui seringkali terpaksa menghadapi tindakan kasar. Ini adalah waktu perubahan bagi kami, dari kehidupan sederhana dan stabil, untuk yang lebih baik dan modern," kata Muhammad el-Nabari, ketua dewan suku Badui Hura.

"Pada masa akan datang menjadi kritis dan penting bagi Negeb. Kabilah Badui membentuk sepertiga dari penduduk Tanah Nejeb dan kami percaya daerah sukar untuk maju jika tiada perhatian dari masyarakat sekeliling" Tambah nya. Kami ingin maju dalam segi keewangan, budaya dan social.

Peres yang baru mendapat gelaran "Syeikh" mengatakan: "Kunjungan ini sangat bermajna. Saya akan prihati dengan dengan Hura. Anda semua banyak kebaikan dari mereka yg lain, tambahnya”. – megasuria teks e-muslim