Kelantan 5 minit, Selangor 2 jam & Terengganu tak dinyatakan tapi mesti ada cop JKKK

Wednesday, August 17, 2011


Timbalan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Kelantan, Datuk Kamarudin Mad Zain mengatakan, tiada birokrasi dan permohonan zakat dinegeri itu boleh diluluskan dalam masa 5 minit sahaja.

Pihak kami tidak mengambil masa yg lama untuk memproses permohonan jika ianya lengkap dan layak serta bergantung kepada jenis permohonan.

Sekiranya permohonan untuk membesarkan perniagaan misal nya, itu kami terpaksa mengambil masa 2 atau 3 bulan bagi mempastikan asnaf penerima nya itu layak dan benar. Ini kerana ada juga beberapa permohonan yg dibuat adalah untuk cubaan menipu dan kami dapan kesan.

Manakala bagi negeri Selangor pula, Ketua pegawai Eksekutif Lembaga Zakat Selangor, Mohamad izam mohd Yusof berkata “pihak kami boleh memberi tempuh hanya 2 jam bagi meluluskan zakat yg tidak melebihi 3,000 ringgit”, termasuk bagi bantuan kecemasan, perubatan dan musafir.

Bagi jenis permohonan lain ada juga dapat diluluskan dalam masa 24 jam, untuk pengankutan dan makanan bagaimana pun permohonan perlu ada surat sokongan bagi mengelak penipuan. LZS atau Lembaga Zakat Selangor turut memerlukan permohonan yg lengkap bagi memudahkan proses kelulusan.

…dan kita kenegeri Terengganu pula, sebuah negeri yg penuh ‘kontraversi’ dengan royalty minyak nya. Ketua pegawai Eksekutif Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu MAIDAM, Wan Harujan Sulaiman berkata “tidak sukar dan payah untuk buat permohonan zakat, hanya mengisi borang dan mendapat cop JKKK bagi mendapatkan maklumat tepat. Sebelum zakat diberi kami perlu membuat siasatan terperinci, bagi menentukan mereka betul betul layak, tambah nya lagi.

Beliau hanya nyatakan “tidak sukar & payah untuk buat permohonan”, memanglah buat permohonan memang tidak sukar hanya isi borang saja, tapi untuk lulus itu yg menjadi konfius.. dan juga tidak dinyatakan berapa lama masa yg diambil untuk proses diluluskan. Tak macam Kelantan dan Selangor.

JKKK perlu ada untuk memastikan nya tepat. –edit by megasurya / teks sinarharian