Berita yg saya baca bohong kata calon presiden wanita pertama Mesir

Wednesday, September 14, 2011


Bothaina Kamel 49 telah menawarkan dirinya untuk bertanding calon presiden Mesir pada pilihanraya yg dijangka awal tahun depan. Juga merupakan calon presiden wanita pertama di Mesir.

CNN melapuran semalam 13/9 yg Bothaina Kamel bukanlah org baru dalam politik Mesir, dan beliau pernah menjawat sebagai pembaca berita TV Negara itu serta meletakan jawatan nya kerana menganggap berita2 yg dibacanya itu adalah tidak benar.

CNN juga mengatakan yg Bothaina Kamel juga merupakan tokoh yg disegani dan hamper setaraf dengan El Baradei, dan bekas pengerusi liga Arab Amr Moussa.

Menurut laporan CNN, Bothaina Kamel menggambarkan dirinya sebagai seorang sosial democrat dan menjadikan hal itu sebagai misinya untuk mendengarkan keluhan dari rakyat bawahan. Katanya beliau juga banyak meneri sokongan dikalngan tentera.

Bothaina Kamel yakin, usha yg kuat mungkin dirinya akan diterima sebagai calon presiden perempuan. Dia mengatakan, "Pertamakali orang ramai akan merasa sedikit janggal, dan mereka menganggap remeh, tapi sekarang mereka memandang saya lebih serius. Kebiasaan nya mungkin rakyat tidak menggemari pemimpin perempuan, tetapi jika mereka sering dibantu ianya akan berubah, tambahnya lagi.

Slogan kempen Bothaina Kamel, "Mesir Adalah Agenda Saya", apalagi dari pengalamannya selama 18 hari revolusi Mesir pada Januari dan Februari tahun ini. "Ketika kami berada di Lapangan Tahrir, Karena itulah, saya memilih slogan 'Mesir Adalah Agenda Saya.'"

Walid Kazziha, profesor politik di American University di Kairo, mengatakan, Kamel dikenal i di kalangan orang muda, wajahnya yang sering berlegar legar di Lapangan Tahrir selama revolusi dulu.


Bothaina Kamel, seorang janda yg mempunyai seorang putri, baru saja menikah lagi. Pernikahannya dengan aktivis Ashraf El Baroudi, seorang aktivis indepensi yudisial. Pernikahan itu berlangsung pada hari Kamel melakukan wawancara melalui telepon dengan CNN. – edit by megasuria teks kompas.