Hubungan Pakistan - Amerika meruncing

Saturday, September 24, 2011

Menteri Luar Pakistan

Hina Rabbani Khar mengingatkan Amerika, bakal mengahadapi kehilangan rakan berkesekutu nya jika Amerika terus ‘tuduh menuduh’ dalam perang melawan puak Taliban. Saat ini hubungan kedua Negara itu semakin tegang.

Menteri Luar Hina Rabbani Khar menyatakan sebagai menjawab kenyataan pimpinan tentera gabungan Amerika, Laksamana Mike Mullen, yang berkata pihak perisikan Pakistan turut menyokong serangan Taliban ke atas Kedutaan nya dan pertikaian Amerika dengan Haqqani.

Ulasan Mike Mullen itu menimbulkan ketegangan memuncak dan sebelum ini Pakistan merupakan gabungan yg rapat dengan Amerika sejak satu dekad lalu.

"Anda akan kehilangan sekutu," kata Rabbani Khar menteri luar Pakistan pada Geo TV di New York. "Anda tidak boleh mengabaikan pakistan dan rakyat nya.

Rumah Putih sebelum ini menyeru supaya Pakistan memutuskan hubungannya dengan rangkaian Haqqani dan pasukan keselamatan sempadan Pakistan-Afghanistan.

Kemarahan bagi pihak Pakistan bermula apabila Mullen, bercakap di depan senat Amerika awal minggu lalu, dan menyatakan serangan di kedutaan Amerika di Kabul minggu sebelumnya berkemungkinan dengan sokongan pihak Pakistan.

Ketua Angkatan bersenjata Pakistan, Jeneral Ashfaq Parvez Kayani, menafikan sekerasnya dan menyatakan tuduhan Mullen sangat celupar dan tidak berasas. – edit by azrinevid teks r’blika