Pejabat majalah hina Nabi Muhammad Perancis di bom

Friday, November 4, 2011

gambar kartun Nabi

Sebuah penerbitan majalah Perancis, telah menerbitkan majalah Carlie Hebdo yg mana menghina Nabi Muhammad s.a.w. apabila menerbitkan majalah nya yg digelar “Majalah Syariah” dengan menulis Nabi Muhammad sebagai ahli redaksi dan editor undangan.

Majalah itu turut memuatkan perkataan “anda akan disebat 100 kali jika anda ketawa” dan dibawanya tertulis “Islam itu amat sesuai dengan jenaka” dan dihalaman lain terdapat gambar hidung nabi Muhammad yg kemerahmerahan.

Seorang aktivis dan pembela hak Muslim Perancis iaitu Ahmed Dabi berkata “penerbitan majalah tersebut sebagai mengundang provokasi dan kemarahan orang muslim di Peranchis”. Namun begitu Charb selaku penerbit majalah itu tetap mempertahankan majalah tersebut dan berkata yg pekara itu sebagai biasa saja.

Turut dikatakan yg keluaran majalah Charlie Hebdo itu untuk memperli kebangkitan Islam, yg mana mengkaitkan kemenangan parti Islam di Tunisia dan perubahan di Libya dan Mesir.

Dailymail 2hb.11.2011 lalu melapurkan pejabat majalah Charlie Hebdo telah dibom dengan Molotov cocktail dan tiada orang cedera kerana pejabat itu kosong setelah para pekerja pulang dan banyak juga berlaku kerosakan. Jurucakap syarikat majalah itu dengan angkuh berkata “apa yg berlaku kami akan teruskan juga, tak ada soal menyerah kalah”. Pihak Polis masih menyiasat.

Setakat ini tiada tangkapan yg dilakukan dan Charb selaku pengarang/editor disyarikat itu pernah didakwa kerana menghina Islam pada 2007. Difahamkan seramai 6 juta orang Islam menetap di Perancis juga merupakan jumlah orang Islam teramai di Eropah Barat. – mjr/dailymail