Sekali lagi Malaysia kena buu

Wednesday, November 23, 2011


Bagi acara penutupan Sukan SEA 2011 di Indonesia semalam, Gabenor Daerah Fauzi Bowo merasmikan penutupan acara itu dalam masa yg amat singkat, tak sampai 10 minit.

Kemungkinan juga beliau sudah mengjangkakan sesuatu yg kurang enak akan berlaku… sebagaimana dimajlis pembukaan minggu lalu.

Dalam artikel sebelum ini saya telah menceritakan ‘riaksi’ penonton Indonesia terhadap perwakilan peserta dari Malaysia. Pasukan dari Malaysia telah menerima ejekan dan di buu ketika lintas langsung dihari pembukaan.

Datuk Fauzi Bowo dengan tergesagesa mengucapkan termakasih pada semua perwakilan yg menjayakan temasya itu.

Beliau juga menyebut satu persatu pasukan dari negara negara yg mengambil bahagian dan juga diiringi tepuk sorak dari para hadirin.

Sama seperti diacara pembukaan minggu lalu, tepuk tangan meriah pun diberikan oleh pengunjung selepas saja Datuk Fauzi Bowo melaungkan nama negara2 yg menghantar kontijen dalam sukan itu."Berikan tepuk meriah untuk kontinjen dari Brunei Darussalam, Kamboja, Laos.. tetapi apabila nama Malaysia disebut sebahagian dari penonton disana menukar sorakan kepada “buuu”.

Rina Mustika, salah saorang dari pelajar Indonesia yang ditemui wakil Laman Web Republika, memberitahu alasannya ikut bersorak dan buuu kepada Malaysia adalah kerana merasa kesal dengan sikap negara Malaysia.

"Mungkin kerana Malaysia suka menceduk budaya-budaya negara kita dan semalem waktu main bola sama Indonesia, mainnya kasar banget," tutur pelajar salah satu SMA di Jakarta Selatan ini.

Sorakan buuu itu tidak terlalu lama kerana Fauzi Bowo cepat cepat menyebut pula negara lain seterusnya, Myanmar, Filipina, Singapura, Thailand, Timor Leste, Vietnam, dan Indonesia.

Fauzi terus melakukan pemadaman api dan menyerahkan bendera negara Myanmar sebagai simbolik penyerahan kunci sukan SEA Games ke-27 tahun 2014 akan dating kepada Myanmar.