Aktor terkenal Ireland semakin mendekati Islam

Thursday, January 26, 2012


Aktor terkenal Ireland Liam Neeson mula berhasrat untuk memeluk agama Islam, setelah menghabiskan pergambaran filem di Turki, lapur The Sun.

Beliau yg beragama Kristian Katolik memberitahu akhbar semasa pergambaran nya di Turki ia menjumpai sesuatu yg “cantik dan indah”, laungan azan di Istambul Beagle cukup mengarukan.

Beliau berkata: "Terdapat 4,000 masjid di bandar Bandar Turki dan ada yang menakjubkan dan ia benar-benar membuat saya berfikir untuk g menjadi seorang Muslim."

Pelakon Ireland ini pernah dicalonkan untuk Oscar, BAFTA dan Anugerah Golden Globe sebelum ini. Beliau juga turut membintangi beberapa peranan yang ketara dalam filem Oskar Schindler dan Michael Collins.

Ini bukan kali pertama Neeson bercakap tentang agama. "Aslan melambangkan seorang tokoh seperti Kristus tetapi dia juga melambangkan bagi saya Mohammed, Buddha dan semua pemimpin-pemimpin besar rohani dan nabi-nabi sejak beberapa abad lalu," kata beliau satu ketika dahulu.

.. dan sekarang Liam Nesson mula mendekati kefahaman Islam, lapur www.belfasttelegraph.co.uk semalam. – edit by ahmedzimar