Syaitan kecil & syaitan besar

Wednesday, March 7, 2012

Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu telah mengunjungi Washington 5 march lalu untuk membahaskan kerjasama denganAmerika Syarikat berkaitan conflict nya dengan Iran di persidangan berpengaruh AIPAC.

Beliau turut menyatakan hubungan dengan Amerika amat akrab dan berkata dihadapan para wartawan diWhitehouse itu menyebutkan pada pandangan Iran terhadap Israel adalah sebagai “Syaitan kecil” dan Amerika sebagai “syaitan besar”

"Bagi Iran, kami atau Israel adalah kamu iaitu Amerika Syarikat dan kamu itu adalah kami atau Israel, dan anda tahu Presiden Barack Obama? sekurang kurang nya pada point terakhir itu, saya pikir pendapat mereka benar. Kami adalah kamu dan kamu adalah kami. Kita adalah sama sama, Israel dan Amerika bersatu," tambah Netanyahu lagi.

Sementara itu, Obama juga menegaskan kembali sokongan Amerika kepada Israel dan sikap nya terhadap program nuklear Iran. "Amerika Serikat akan selalu berada di belakang Israel”, kata Presiden Obama, ketika berucap di AIPAC itu.

Namun, Obama menegaskan lagi bahwa ia yakin masih ada masa untuk menyelesaikan secara lebih diplomasi. – susunan fizzi/zimar