Gara2 Zainuddin Maidin, saya tak suka Malaysia - Rifda

Tuesday, December 11, 2012

Ikatan Cendekiawan Muslim Indonesia, ICMI mengecam keras kenyataan bekas Menteri Penerangan Malaysia Zainuddin Maidin yang menghina Presiden RI ke-3 BJ Habibie. ICMI menuntut Zainuddin meminta maaf kepada rakyat Indonesia.

 

Kami meminta menarikbalik kenyataan itu sekaligus meminta maaf kepada seluruh rakyat Indonesia, kata Ketua Presidium ICMI Nanat Fatah Nasir di Hotel Sultan, Jakarta, Selasa 11/12/02.

 

Menurut Nanat, sebagai negara yang serumpun dan hidup berjiran, bekas menteri Penerangan Malaysia itu tidak sesuai melontarkan kenyataan yang menghina dan kasar seperti itu. "Pak Habibie juga tidak akan mengkritik kenyataan orang lain," ujar Nanat.

 

Hal senada disampaikan juga dari Wakil Bendahara ICMI, Rifda Amarina. Apabila kenyataan Zainuddin itu benar, maka itu sudah menjadi keterlaluan, bahkan kata2 dari Zainuddin, sudah terlalu sering terjadi.

 

“Pembesar2 kita dianiaya dan dilecehkan. Sekarang Habibie dicela. Jujur saya tidak suka dengan Malaysia," kata Rifda.

 

Tajuk rencana media negeri jiran itu, Utusan Malaysia menulis judul "Persamaan BJ Habibie dengan Anwar Ibrahim", Zainudin menyebut BJ Habibie itu sebagai "pengkhianat".

 

"Pada hakikatnya mereka berdua (Habibie dan Anwar) tidak lebih daripada 'The Dog Of Imperialism',"demikian tulis Zainudin Maidin dalam artikel yang dimuat 10 Desember 2012 kemarin. – najaf/ism liputan6.com