Syeikh Abdul Rahman Sudais mengkritik kerabat Diraja

Sunday, December 23, 2012

Ulama terkenal Arab Saudi menegur soal penyebaran ciri ciri kekafiran di tengah suasana masyarakat dinegara itu yang dilakukan melalului sebaran menggunakan jaringan-jaringan internet satelit, yg begitu berleluasa kebelakangan ini..

 

Di TV Alalam, sabtu lalu 22/12 melaporkan, Syeikh Abdul Rahman Al Sudais dalam ceramah Jumaatnya di Masjidil Haram mengkritik orang-orang yang mengkhianati amanah, meninggalkan kewajiban dan tugasnya serta melakukan pekerjaan-pekerjaan haram yg semakin menjadi jadi.

 

Pimpinan pusat urusan Masjidil Haram dan Masjid Nabi itu memprotes sikap orang-orang yang mengelola beberapa site laman web yg mengesahkan penyiaran di Negara nya. Tanda-tanda kekufuran, tidak bersyukur dan tidak taat kepada Tuhan, ragu terhadap agama Tuhan dan agama-agama samawi lain, serta penghinaan terhadap Nabi-nabi Tuhan semakin meningkat.

 

Ia mendesak agar segera diambil langkah-langkah untuk menghentikan tindakan-tindakan semacam itu dengan menyusun sebuah peraturan antarabangsa, bagi mengelakan sesuatu penerimaan jaringan internet itu dapat dikawal.

 

Protes ini disampaikan ulama terkemuka Saudi itu berikutan langkah negaranya Arab Saudi, yang mengelola sejumlah jaringan satelit non-stop yang menyebarkan pemikiran dan gaya hidup Barat dan tatasusila bertentangan dengan Islam bagi melalalaikan masyarakat Arab. Paling tidak bermoral saluran satelit ke negara Arab itu yang diurus dan dibiayai oleh orang-orang kenamaan, dikalangan putera2 keluarga diraja Saudi. naj/IRIBIndonesia/sum