Malaysia paling korup di dunia, tunjuk perasaan di London

Wednesday, November 20, 2013

'

BVIM membantah di luar Forum Ekonomi Dunia Islam di London

 

Mimpi ngeri para pelabur British dgn keupayaan Negara ini dlm kancah pelaburan korup' telah dipertikaikan dan itulah apa yang berlaku apabila mereka melabur di syarikat yang ditubuhkan di negara ini Doxport Technologies Sdn Bhd.sila klik tajuk Dalam temu bual e-mel beliau yg hanya ingin dikenali sebagai Rahel, memberitahu kami bahawa pelaburan yang telah musnah lebihkurang £ 180,000 atau hampir RM1 juta.

 

"Kami terpaksa menjual rumah keluarga, untuk menampung semua hutang2 dari pelaburan yang dibina, Kami terpaksa berpindah rumah beberapa kali, pemungut hutang sentiasa mengetuk pintu rumah kami, "kata beliau. Salah seorang antara nya ialah Rahel, dan ia berkata bapanya hilang kesemua simpanan yang terkumpul lebih 40 tahun.

 

Rahel 37, berkata sebelum meletakkan wang ke dalamSyarikat Doxport, dia berfikir bahawa Malaysia, sebagai sebuah negara Islam, merupakan pusat kewangan Islam yang inovatif dan pemikiran rakyat dan proses yang boleh dipercayai. "Ia bukan seperti mana-mana negara dunia ketiga yang lain.Kemajuan Rakyat telah berkembang, telah banyak integriti, boleh dipercayai dan mempunyai pelaburan antarabangsa untuk membangunkan negara mereka. Ia adalah tempat yang paling selamat untuk melabur wang dalam Asia dan pelabur asing akan dilayan dengan adil, "katanya.

 

Tetapi selepas pelaburan dibuat, Rahel berkata: "Ia adalah negara yang paling korup di dunia. Institusi-institusi yang tidak berkembang, tidak mempunyai integriti, tiada ketelusan, tiada struktur dan proses mereka tidak mempunyai kawaalan yg baik. "

 

"Saya katakan ini dengan hati yang berat, selepas menunggu lima tahun, pihak berkuasa tidak melakukan apa-apa," katanya merujuk kepada siasatan terhadap Doxport Technologies Sdn Bhd.

 

Awal tahun ini, Rahel dan pelabur-pelabur lain memfailkan saman sivil terhadap bekas bendahari Umno Abdul Azim Mohd Zabidi dan syarikat IT beliau, Doxport, dan dua orang lain, kerana didakwa menyalahgunakan AS $ 4 juta (RM12.8million) pada 2009. Saman itu difailkan terhadap Abdul Azim, T. Sivalingam, Gurmeet Kaur, dan syarikat itu sendiri. Abdul Azim merupakan pengerusi Doxport, manakala T. Sivalingam adalah pengarah urusan syarikat. Para pelabur mahu pelaburan mereka kembali termasuk ganti rugi lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah. Pada bulan Ogos, Gurmeet didakwa oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia kerana didakwa membuat kenyataan palsu dalam dokumen syarikat.

 

Pelabur-pelabur, yang menggelarkan diri mereka Mangsa Pelabur British Melabur dalam Malaysia (BVIM), mendakwa mereka melabur US $ 4 juta dalam Doxport, yang berurusan ke arah ekuiti dalam firma dan itu akan digunakan untuk membeli enam VOIP Telecom Mudah Alih. BVIM mendakwa Doxport membuat dana ini secara palsu menggunakan invois dan dokumen palsu.

 

Berdasarkan laman web BVIM, kira-kira 20 ahli-ahli parlimen UK dan Komanwel telah menulis surat beritahu kepada, Pejabat Perdana Menteri Malaysia, Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di United Kingdom dan Peguam Negara Malaysia. Kumpulan itu mendakwa setakat ini mereka tidak mendapat jawapan. Beberapa orang pelabur lain turut merasa kesal dan mahukan keadilan bagi pekara ini kerana mereka telah melibatkan ahli-ahli keluarga dan rakan-rakan mereka ke dalam pelaburan ini yg sudah gagal. Mereka juga memberitahu bahawa mereka bertemu dengan Najib, bekas timbalan perdagangan antarabangsa dan industri menteri Mukhriz Mahathir pada tahun 2010 ke atas isu-isu. Mereka juga bertemu dengan bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad.

 

Pada bulan Oktober, BVIM membantah di luar Forum Ekonomi Dunia Islam di London, di mana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak adalah penaung. Kumpulan itu telah menyuarakan kekecewaan mereka sepanjang tempoh ia mengambil masa untuk 'keadilan yang perlu dilakukan di Malaysia, kerana siasatan telah masuk dua tahun.

 

Dalam satu lapuran awal november dipetik Sivalingam Doxport menyatakan bahawa BVIM telah tidak adil yg menuduh syarikat Doxport menyelewengkan wang.

 

Sivalingam berkata syarikat itu telah tidak mengutip apa-apa wang atau memberikan apa-apa dokumen kepada mana-mana daripada 60 pelabur. Beliau berkata Doxport kini tidak aktif, dan syarikat itu akan menjawab semua dakwaan yang dibuat terhadapnya di mahkamah. – alihbahasa najaf