Singapura mengkianati Malaysia bantu Amerika mengintip

Tuesday, November 26, 2013

Dalam satu lapuran media Australia Fairfax yg memetik dari akhbar Belanda, NRC Handelsblad telah mendedahkan yg Negara jiran kita Singapura menjadi pihak ketiga memeberi maklumat kepada pengintipan komunikasi Amerika Syarikat, United Kingdom, Kanada, Australia, dan New Zealand yg mengintip “pergerakan” Malaysia. Jiran terdekat Malaysia, Singapura ini,telah termasuk dalam peta yang diterbitkan oleh NRC , yang menunjukkan ia terlibat dlm “cengkaman” di saluran komunikasi trans- Pasifik melalui kemudahan pemintasan ke atas AS ' negara2 Pantai Barat Amerika Syarikat, Hawaii dan Guam.

 

Kemudahan tersebut seterusnya , melibatkan semua trafik kabel merentasi Lautan Pasifik , dan pautan antara Australia dan Jepun.

 

Pada bulan Ogos, Fairfax turut melaporkan bahawa perisikan Singapura merupakan rakan kongsi agensi pengintipan elektronik Australia, Direktorat Isyarat Pertahanan , bagi meneroka kabel SEA -ME -WE -3 yang berlangsung dari Jepun, melalui Singapura, Djibouti, Suez dan Selat Gibraltar ke Jerman Utara .

 

Akses ini adalah akibat dipermudahkan oleh pengendali telekomunikasi Singapura Singapore Telecommunications Limited ( SingTel ) , yang dimiliki oleh syarikat pelaburan kerajaan Singapura Temasek Holdings. Adalah dipercayai bahawa SingTel atau Singapore Telecommunications Limited itu telah bertanggungjawab dalam hubungan antara Australia dan Singapura perisikan dan pertahanan sejak 15 tahun lalu, kata laporan itu.

 

Menurut Fairfax , Malaysia dan Indonesia telah menjadi sasaran utama bagi kedua-dua perisikan Australia dan Singapura juga sejak tahun 1970-an , kerana kebanyakan telekomunikasi dan Internet trafiknya akan merentasi pulau bandar raya Negara itu.

 

Bulan lepas , Snowden telah mendedahkan bahawa Amerika Syarikat menjanakan stesen pemantauan di kedutaan di Kuala Lumpur untuk memanfaatkan telefon dan memantau rangkaian komunikasi.

 

Peta asalnya diterbitkan oleh majalah Jerman Der Spiegel dan dilihat oleh Fairfax, menunjukkan 90 kemudahan pengawasan elektronik di seluruh dunia , termasuk di pejabat kedutaan AS di Jakarta, Bangkok , Phnom Penh, dan Yangon.

 

Bertarikh13 Ogos 2010, peta bagaimanapun tidak menunjukkan apa-apa kemudahan seperti di Singapura , Australia, New Zealand , Britain, dan Jepun, yang merupakan sekutu rapat dgn AS.

 

Pada bulan Ogos, sumber perisikan Australia telah mengesahkan bahawa rahsia alat perisikan XKeyscore - yang didedahkan oleh on-the- menjalankan Snowden - telah digunakan untuk mengintip Malaysia yg merupakan antara negara-negara Asia- Pasifik , Program XKeyscore konon nya member maklumat bahawa menjelang tahun 2008 lebih 300 pengganas telah ditawan dari perisikan yang dikumpul oleh data2 berkait dgn pekara tersebut. – susunan najaf/yahoo