Gambar penonton perempuan piala dunia Brazil dipertikai - FIFA

Wednesday, June 25, 2014

FIFA belum memastikan lagi keaslian sebuah foto yg telah beredar di media2 sosial yg menjadi banyak persoalan dikalangan peminat2 bolasepak dunia. Pihak penganjur pertandingan bolasepak dunia itu mengecam setiap penipuan untuk mendapatkan kerusi yg sepatutnya dikhususkan kepada golongan kurang upaya.


"Kami sangat mengecam setiap usaha org tak bertanggung jawab secara sengaja menggunakan tiket khusus yang disediakan buat para OKU, tetapi dipakai masyarakat umum," kata jurucakap FIFA yang tidak mau disebut nama nya. "FIFA meminta para penyokong untuk menghormati dan hanya meminta kerusi untuk para penonton cacat jika mereka memenuhi syarat2 nya.".


Gambar kontroversi itu menampakan belakang seorang penyokong yg menggunakan 
jersey kuning Brazil di Stadium Castelao di Bandar Fortaleza. Orang itu berdiri dan bertepuk tangan di depan kursi rodanya..


Gambar itu diambil pada pertandingan Brazil melawan Mexico pada 17 Jun lalu yang berakhir dengan keputusan seri 0-0.

Gambar tersebut membawa perdebatan di Twitter. Seorang pengguna di Brazil dan secara sinis mempersoalkan "keajaiban besar" itu, sementara beberapa komen dari orang lain mengatakan ada juga org2 hilang upaya boleh berdiri bila berlaku sesuatu yg mengejutkan. Undang-undang Brazil telah memperuntukan satu persen tiket Piala Dunia buat para penyokong kurang upaya.



Pihak FIFA mengatakan, orang-orang yang membeli tiket untuk kerusi bagi orang2 cacat harus menunjukkan sijil sakit ketika membeli nya.