Obama 'menempelak' negara Islam?

Friday, December 2, 2011


Jika suatu ketika dahulu semasa Obama baru dilantik atau baru memenangi jawatan Presiden Amerika, ramai daripada pimpinan dunia yg pro-Islam menaruh harapan agar suasana menjadi jerhih hubungan antara dunia Islam dengan Amerika.

Mahupun di Timur Tengah bertelagah terus menerus dengan Israel.

Konon nya Obama ini banyak menerima pengaruh Islam, dari keluarga nya dan pernah tinggal serta bersekolah di Indonesia. Apalagi sering melawat masjid2 dan mengucapkan selamat kepada hari hari perayaan terbesar Islam. Maka sekarang sudah tidak kedengaran lagi kata kata yg ‘mengharapkan itu’.

Kelmarin juga keluarlah satu lagi kenyataan keras dari Obama serta terpukul kepada dunia Islam.

Presiden Barack Obama berkata “"Kami tidak akan berkompromi untuk membahaskan persoalan keamanan Israel. Dan tidak ada sekutu yang lebih penting dari Israel," Obama menegaskan.

Obama berkata kepada kumpulan rakyat Amerika yg berketurunan Yahudi di rumah Jack Rosen, seorang pengusaha terkemuka dan ketua Kongres Yahudi Amerika. Obama berkata setelah Rosen menyatakan kekuatirannya pada masyarakat Yahudi tentang perkembangan hubungan Amerika-Israel kebelakangan ini.

Jack Rosen menambahkan bahwa Amerika belum pernah menyokong keamanan sepenuhnya terhadap Israel ketika beliau menjadi presiden.

Obama menambah kemudian mengatakan tidak ada yang lebih penting bagi Amerika selain daripada Israel. – ahmadzimar era/mus