"Salam Dari Kuala Lumpur" disiarkan di TV Indonesia

Friday, July 18, 2014

LKBN Antara Indonesia atau Lembaga Kantor Berita Nasional telah berkerjasama dgn Bernama dan menukar rancangan untuk siaran TV masing2. Bernama bakal menyiarkan program “Salam Dari Jakarta” selama setengah jam pada setiap hari sabtu dan ahad.


Begitu jutga di pihak Antara TV Indonesia, pihaknya menerima program “Salam Dari Kuala Lumpur” jugas akan menayangkannya pada hari sabtu dan ahad.


Ketua Redaksi Bernama, Datuk Zulkefli Salleh, menegaskan persetujuan itu telah pun dilaksanakan pada 5 julai lalu dan beliau berharap semoga kedua dua rakyat Malaysia dan Indonesia dapat mengenali antara satu sama lain lebih2 lagi seandainya berlaku isu2 yg berkaitan kedua dua Negara.


Pada masa ini program tersebut hanya diantara Malaysia dgn Indonesia dan mungkin ianya berkembang sehingga seluruh nusantara nanti, tambahnya.



Demikian juga  Saiful Hadi pengarah LKBN Indonesia dalam ucapannya berharap siaran ini dapat diperluas hingga ke negara2 ASEAN sebagai menyambut pelaksanaan  Komunikasi ASEAN 2015 nanti

"Di Indonesia, program Salam dari Kuala Lumpur dijangka akan disiarkan ke 30 jaringan TV Antara di 30 television daerah, sedangkan di Malaysia melalui Bernama TV.


Menurut dia, program kerja sama siaran ini positif sebagai supaya memperkuat hubungan antara masyarakat dan menjadi landasan yang kukoh dalam menangani bila ada permasalahan yang dapat mengganggu hubungan dua negara.


Sementara itu pegawai kedutaan Indonesia Hermono, mengingatkan agar produk siaran yang dihasilkan dalam penukaran itu seeloknya dalam kedaan baik dan dapat, menghibur dan informatif dan menjadi siaran yang ditunggu oleh peminat2 nya dikedua Negara.

Agar  masyarakat kedua negara akan memiliki pemahaman yang lebih kepada dua negara serumpun ini.


Kedua-dua program ke udara pada setiap Sabtu, pukul 9.30 malam dengan siaran ulangan pada Ahad, pukul 11 malam, di malaysia akan ditayangkan  BernamaTV menerusi saluran 502 Astro.


Sedangkan, ‘Salam dari Kuala Lumpur’, disiarkan ke sejumlah Stesen TV di Indonesia, pada Sabtu pukul 11.00 pagi dan disiar ulang pada Minggu pukul 4.00 ptg - republik