Bersih 2.0: Temubual Marina dengan Wartawan Luar

Thursday, July 21, 2011


Marina Mahathir turut menghadirkan diri ketika perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 julai lalu. Beliau yg menganggapkan diri nya non-partisan dan berhak untuk turut serta juga tidak berpihak keatas mana mana parti politik.

Walaupun agenda demo itu sebahagian besar nya dihadiri kumpulan pembangkang, Marina merasa tergerak untuk datang, dan juga demo kali itu disertai lebih banyak badan badan NGO. “Saya juga berfikir memakai baju kuning, tapi pergi ke tempat lain,” katanya kepada Faisal Assegaf dari Tempo melalui telepon bimbit hari ini, Rabu, 20 Juli 2011.

... dan kita ikuti temubual nya dengan wartawan akhbar luar negeri, TEMPO lndonesia.

Kenapa Anda turut serta dalam perhimpunan Bersih 2.0?
Saya pergi sebab saya percaya kita perlu pilihan raya yang lebih bersih dan adil. Saya mau bergabung sama kerana pergerakan ini disokong oleh banyak NGO.

Bukannya ini demo yang dipelupori oleh pihak pembangkang?
Bukan, itu propaganda dari pihak kerajaan (pemerintah) dan media.

Bererti selama ini pilihan raya tidak berlaku adil?
Bukan tidak jujur, tetapi ada masalah yang perlu diperbaiki. Seperti rakyat Malaysia di luar negeri dibolehkan memilih. Saya rasa semua tuntutan itu masuk akal dan merupakan sesuatu yang baik.

Anda yakin tuntutan itu akan dipenuhi?
Belum pasti lagi. Saya melihat pihak kerajaan masih menolak dan beranggapan tuntutan itu untuk meruntuhkan pihak kerajaan.

Anda cedera dalam demonstrasi yang sukar dikawal itu?
Tidak, saya bernasib baik. Apalagi saya tidak mendekati pasukan polis. Memang saya sempat merasa bau aroma gas air pemedih mata yang ditembakkan tidak jauh dari tempat saya.

Anda datang dengan siapa?
Dengan teman dan Jiran. Kami sebenarnya tidak tahu berapa ramai yang bakal hadir. Ini pengalaman yg sangat mengharukan bagi saya kerana yang datang beribu-ribu.

Bila Anda merasakan tergerak kali akhir untuk ikut demo?
Sehari sebelumnya. Tapi saya sempat berfikir pakai baju kuning, namun pergi ke tempat lain.

Apa tanggapan dari Ayah Anda?
Dia (Mahathir) saat itu dalam kapalterbang menuju luar negeri. Hanya ibu saya yang mengirim SMS. Ia khuwatir kerana tangan kiri saya bekas patah enam bulan lalu.

Jika ada demo lagi, Anda akan ikut?
Kalau dianjur parti politik, saya tidak pergi. Tapi, saya menyokong orang yang berdemonstrasi kerana kami berhak mengadakan kumpulan.

Jika sesatu isu yang dituntut pembangkang adalah sama?
Mungkin tidak. Saya pergi (berdemo) bukan untuk siapa-siapa.

Apa Anda menyokong tuntutan agar Najib Razak berundur?
Saya rasa ia (Najib) tidak mengindahkan itu, tapi ia harus sedar rakyat tidak berpuas hati. Ia harus mendengar hasrat rakyat.

Jika tuntutan Bersih tidak dipenuhi, apakah anda bakal memilih pembangkang dalam pilihanraya nanti?
Saya tidak begitu gembira dengan pihak pembangkang. Saya rasa tidak perlu nyatakan sekarang apa yang akan saya pilih.

Kenapa Anda tidak terkesan dengan pembangkang?
Mereka seperti parti politik manapun, hanya mengkritik tanpa memberi gagasan. Saya non-partisan, jadi saya juga mengkritik pihak kerajaan.

Bila tuntutan tidak dipenuhi dan pembangkang juga tidak menarik minat Anda, apa Anda bakal buat pada pilihan dipilihanraya akan datang?
Tengoklah, itu satu pilihan juga.