30 kanak2 dijadikan tebusan di Sg.Abong Johor

Thursday, July 7, 2011

Seorang lelaki yang dipercayai menahan 30 kanak-kanak dan empat guru wanita sebagai tebusan telah cedera selepas ditembak polis dalam kejadian di pusat asuhan di Taman Sungai Abong, Jalan Sakeh, di sini Khamis lalu.

Timbalan Ketua Polis Johor Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata semua kanak-kanak yang berusia antara tiga dan lima tahun serta guru terbabit selamat dalam kejadian pukul 3.45 ptg itu.

Kesemua mereka dihantar ke Hospital Sultanah Fatimah di sini untuk pemeriksaan lanjut, katanya ketika ditemui pemberita di lokasi kejadian. Jalaluddin berkata lelaki terbabit pula berada dalam keadaan kritikal selepas terkena sedas tembakan di kepala dan dia juga dihantar ke hospital tersebut untuk rawatan susulan.

Terdahulu, sepasukan polis dari Unit Tindakan Khas Bukit Aman bertindak menyerbu banglo dua tingkat itu selepas usaha membebaskan tebusan menemui jalan buntu. Wartawan Bernama yang berada di lokasi kejadian turut mendengar bunyi tembakan yg dilepaskan.

Drama tebusan itu bermula kira-kira pukul 9.30 pagi Khamis apabila seorang lelaki bersenjatakan tukul dan parang menceroboh masuk pusat asuhan tersebut.- Bernama