Deman pilihanraya melarat ke SMSI 2 Kemaman

Thursday, July 23, 2009

gambar hiasan


Menurut guru pengawas Sekolah Menengah Sultan Ismail 2 Kemaman, Mohd Zaaba Abu Bakar, “Badan Pengawas Sekolah, telah mengadakan pilihanraya umum untuk memilih ketua pengawas bagi sessi 2000/2010. Pembuangan undi itu di adakan di Dewan PIBG sekolah tersebut. Pilihanraya itu di adakan lebih awal kerana memberi peluang kepada pengawas tingkatan 4 untuk mengambil pucuk pimpinan dari pengawas pengawas tingkatan 5 yang bakal mengahadapi pepereksaan SPM nanti.”

Minggu lepas bahang pilihanraya semakin panas, dengan pemberian tempuh selama seminggu kepada para calun untuk berkempen dan memperkenalkan manifesto masing masing. Dalam tempuh berkempen, kalian di benarkan memancing undi dikalangan para pelajar serta menampalkan poster poster.




Bagi jawatan ketua pengawas lelaki, antara calun nya Mohd Raimi Mokhtar berkata “peluang semua calun agak seimbang kerana masing masing mempunyai kekuatan tersendiri” Beliau menggunakan slogan “Adil, Amanah dan Tegas”. Sharvina Sara juga disebut sebut antara calun favourite bagi jawatan ketua pengawas favourite bagi jawatan ketua pengawas perempuan.

Yang lebik baiknya pilihanraya ini, ialah kerana ianya berjalan dengan agak bersih dan tanpa penggunaan jentera ‘kerajaan’ dan perjanjian calun calun hanya ingin memperbaiki khidmat sebaik mungkin serta tanpa sogokan apa apa yang keterlaluan seperti membina jambatan baru, menjadikan anak emas dan sebagai nya. Saya juga difahamkan, pilihanraya itu bebas dari pengundi hantu dan pengundi pos laju.

Walau bagaimana pun pilihanraya ini juga menarik, dan mungkin ia nya terbawa bawa dengan pilihanraya kampus dan pilihanraya umum yang sebenar. Saya sendiri juga ada beberapa orang guru yg menjadi sahabat sejak “kes 1998” dahulu, yang turut memperkasakan pembangkang ketika itu, namun kini keaktifan mereka pudar, mungkin menerima amaran dan sebagainya, kini masih lagi bertugas mengajar disekolah itu.

Urus setia pilihanraya sekolah itu dijangkakan mengumumkan keputusan pilihanraya pada perhimpunan sekolah, setelah semuanya selesai. Selamat mengundi.

- ref:s/harian/editor4/20jul