Rosol Wahid banyak melenting dengan Pas

Saturday, July 25, 2009



Bekas setiausaha badan perhubungan Umno Terengganu, Datuk Rosol Wahid berkata “senjata” paling ampuh yang diguna oleh Pas untuk menentang Umno adalah dengan slogan agama nya. Sekian lama sudah ianya digunakan dan persoalan ini sering di bangkitkan untuk mengkeritikan pentadbiran kerajaan.

Tambahnya lagi, Pas sedar mereka tidak mampu untuk menandingi pihak Umno dari setiap segi sama ada dari segi social, ekonomi mahupun pembangunan.




Secara proaktif nya En.Rosol ini menilaikan pembangkang hanya mempergunakan agama sebagai alat untuk memenangi hati rakyat dalam kerjaya politiknya. Dia berkata Pas tidak dapat menandingi Umno dari banyak segi termasuk ekonomi dan pembangunan, dan ini sejak dari dulu lagi diperkatakan oleh mereka tak kira dimana apatah lagi kepada abang abang dan mak cik mak cik di kampong kampong. Dimana cara pengertian mereka atau fikiran mereka yang menganggap nya begitu. Pas hendak menandingi nya bagaimana, ianya bukan badan pemerintah atau pun ianya sebagai kerajaan Malaysia. Kalau kerajaan membina menara berkembar Petronas, apakah Pas perlu membena nya juga?

Ini adalah tanggung jawab nya sebagai kerajaan dan sekiranya Pas yang memerintah, ini adalah tanggung jawab Pas sebagai pemerintah. Jika sekarang Pas bukan parti pemerintah, kalau Pas turut membangunkan Malaysia atau membina ‘litar sepang’, membuat jambatan bengkuk dan menyiapkan lebuhraya, itu mana mungkin, yang menubuhkan kerajaan adalah Barisan Nasional bukan Pas yg mneubuhkan kerajaan. Mana mungkin dalam satu keluarga ada dua orang suami. Inilah pemikiran mereka.

Katakanlah Pas perlu membina pelabuhan, kerana untuk pembangunan dan perlu untuk memenangi hati rakyat serta dapat menandingi Kerajaan dalam ertikata sebenar. Segala wang perbelanjaan untuk menyiapkan itu dari mana Pas ambil? Mana ada kemampuan untuk Pas berbuat begitu. Bagi Umno atau Barisan Nasional memang berkemampuan, kerana semua hasil kerajaan adalah miliknya. Semua hasil kerajaan termasuk ekspot dan cukai masuk ke katung nya kerana ia sebagai parti pemerintah. Kalau Pas sebagai parti pemerintah, begitu juga semua hasil di amanahkan kepada nya. Setiap pembangunan dialah yg bertanggung jawab, bukan pembangkang yg bertanggung jawab. Inilah mentaliti Rosol Wahid sebenarnya. Dia kata Pas yang mempermainkan agama dan tidak kata PR yg mempemainkan agama. Orang orang kampong pun angguk kata betul Pas tidak membuat pembangunan, macam mana hendak memerintah.

Kalau Pas tidak menggunakan agama Islam, dia mahu menggunakan apa lagi? Takkan dia mahu gunakan agama Budha atau agama Hindu pulak? Islam itu sebagai addin, seluruh kehidupan kita mestilah dengan berpandukan agama kita. Inilah jiwa Rosol Wahid, dalam bab haji, puasa dan kahwin kita perlu Islam tetapi dalam bab ekonomi, pembangunan dan soasial tidak. Apabila Pas sebut pasal Islam dalam pemerintahan dia melenting. “ha, inilah Pas hanya tahu dengan slogan agama saja”.

Beliau menanmbahkan lagi, Pas hanya bercakap pasal Islam, tetapi kehidupan atau amalan nya tidak begitu. Pas tidak akan berhenti memfitnah Umno dan ini sudah menyimpang dari dasar Islam yang di perjuangkan oleh Pas. Dia tidak pula mengatakan apakah fitnah yang Pas buat? Dalam ceramah ceramah Pas mahu pun pembangkang yang lain, bila sebut kerajaan ada rasuah, kerajaan membenarkan perjudian di Genting atau pelacuran di Bukit Bintang atau menghukum rakyat tanpa usul periksa (ISA) apakah Pas membuat fitnah terhadap kerajaan?

“Saya nampak Pas menggunakan agama untuk mencapai cita cita mereka” kata Rosol Wahid kepada Rahayu Mustafa/ Sinarharian 23 julai. Inilah sentimen beliau, sebelum ini beliau berkata Islam itu sering disebut sebut dalam perjuangan Pas. Memanglah mempergunakan agama dalam mengejar cita cita, hendak diguna apa lagi. Bukankah PAS itu adalah sebuah parti Islam? PAS, makna nya Parti Islam SeMalaysia, takkan dia tak tahu selama ini.

- editor4