Pasukan Polis England tertipu sabtu lalu

Wednesday, May 25, 2011

Patung harimau ini yg dikepung Polis

Satu pasukan Polis dari Sussex England telah melakukan satu operasi untuk menangkap se ekor harimau yg berada berhampiran sebuah padang golf, setelah menerima satu lapuran pada sabtu lepas 21/5.

Pihak Polis mengambil tindakan cepat untuk mengawal keadaan dan menutup beberapa batang jalanraya menuju ke kawasan itu.

Satu pertandingan kriket di area berhampiran diarahkan dihentikan dengan serta merta dan diminta semua para penonton yg hadir berada di kenderaan masing masing bagi beredar segera jika berlaku sesuatu yg tak diingini.

Kata salah seorang yg hadir, Trevor Haywood, ‘kelihatan beberapa buah kereta Polis dating dan mengarahkan semua orang yg hadir masuk kedalam kereta dan menutup pintu dan tingkap’ dan kelihatan juga para petugas kelab golf membawa senapang masing masing.

Sebuah helikopter turut digunakan dan dilengkapi dengan kamera pengesan suhu bagi mengesan haiwan tersebut dari udara.

Mereka juga meminta bantuan pakar binatang buas dari Kebun Binatang Marwell yg dilengkapi dengan set penembakan obat bius untuk melumpuhkan si harimau itu.

Operasi dijalankan pihak Polis dan pekerja kelab golf serta pasukan dari Kebun Binatang Marwell. Setelah dikesan dan dikepung, mereka menemui dan terpandang se ekor harimau sedang duduk di atass padang rumput Hedge End.

"Setelah memerhati beberapa ketika, petugas kami menyedari yg harimau itu tidak bergerak sama sekali dan Petugas dari udara pun tidak berhasil mengesan sumber suhu panas dari haiwan itu," kata jurucakap Polis kepada akhbar The Guardian.

Ketika helicopter terbang rendah, "haiwan buas" itu terguling guling karana tiupan angina dari kipas helicopter. . "ketika itulah baru kami menyedari bahwa yang kami buru itu hanya sebuah patung harimau dengan ukuran harimau sebenar," tambahnya lagi.

"Insiden ini jelas membuat kami terkedu hari ini. Dari kamera CCTV, kami yakin sekali sedang berhadapan dengan harimau betul," katanya.

Kemudian nya pihak Polis menyiasat pula siapakah tuan punya patung harimau itu, sama ada perbuatan itu disengajakan atau sebalik nya – bumirel / The Guardian