Rekabentuk jambatan Melaka - Sumatera

Monday, May 30, 2011


Jambatan Selat Melaka yg menghubungi Pulau Rupat dan seterus nya Sumatera Indonesia, lama cadangan akhir dan dijangka bakal menghubungkan Pulau Rupat, Riau, dengan Melaka, dimaklumkan ukuran panjang nya lebihkurang 48.7 kilometer.

Oleh kerana infrastruktur di Pulau Rupat belum dikaji sepenuhnya, anggaran awal nya akan dibangun pula jalan sepanjang 71.2 km dan jambatan yang menghubungkan Pulau Rupat dengan Pulau Sumatera, sepanjang 8 km.

Sebuah syarikat dari Malaysia, Strait of Malacca Partners Sdn Bhd, membuat rekacipta bentuk jambatan utama Selat Melaka yg bakal dibina 12 km berhampiran dengan Pulau Rupat.

Bahagian jambatan yg berhampiran Pulau Rupat tidak menggunakan tiang, hanya diperkuatkankan dengan kabel-kabel besar, dengan jarak antara tiang penyangga kabel sejauh 4.3 km. Jambatan ini juga akan dibina tinggi nya se hingga 76 meter, bagi kemudahan laluan kapal-kapal tangki dan kargo.

Selat Melaka, merupakan salah satu jalurlaluan tersibuk di Asia Tenggara dan sering menjadi laluan kapal kapal besar yg berat sehingga 300 ribu ton serta selat ini mempunyai kedalaman angaran antara 50- 60 meter.

Rekabentuk jambatan ini dibuat penampilan yg agak menarik dan ekonomis malah ianya dijangkan menarik perhatian kepada para pengguna nya yg dapat menikmati keindahan suasana pandangan laut dihiasai dengan beberapa buah pulau yg terdapat dikawasan sekitar.

Kos pembinaan jambatan ini dijangka menelan belanja sebanyak US$12.75 million dollar termasuk sebatang jalan yg menghubungi Pulau Rapat Indonesia. – by budakrompin & teks dari viva