Tunjuk perasaan di Israel, 'Netanyahu' diarak menonggang babi

Monday, August 8, 2011


Akhbar Israel, Yediot Aharanot dalam laporannya Sabtu lalu, (6/6/2011) melaporkan, para pendemo mem]roteskan kemarahan mereka dengan pelbagai slogan menghina Perdana Menteri Zionis Israel, Benyamin Netanyahu.

Para penunjuk perasaan Yahudi itu membawa sepanduk yang bertulis, "Kita menuntut reformasi, dan" Netanyahu ... Kamu adalah se ekor babi .... Lenyaplah ... "

Demonstrasi di Tel Aviv dan bandar Palestin memprotes kenaikan harga, krisis harta, jurang ekonomi dan sosial sejak empat minggu lalu. Sumber ini juga menyebutkan, lebih dari 300 ribu pendemo turun ke jalanraya.
Turut dilaporkan puluhan ribu pendemo berkumpul di sebuah jalan utama Tel Aviv. Setelah itu, para penunjuk perasaan bergerak bersama ke tempat utama yang sudah ditentukan iaitu di jalan Kaplan, Tel Aviv. Ramai juga para penjawat awam, pelajar, doktor, pekerja, pegawai negeri, aktivis sosial dan seniman menyertai dalam aksi ini. ikut mengambil bahagian dalam demonstrasi tersebut.

Berdasarkan laporan tersebut, para pendemo membawa boneka Perdana Menteri Benyamin Netanyahu yang tengah menunggang babi. Di boneka itu ada sepanduk yang bertulis "Netanyahu, anda adalah se ekor babi. Kembalikan Israel kepada kita." - irib