Umno mencabul akta bahasa, hasilnnya di 'Bagan Pinang'

Friday, October 9, 2009



Sasterawan Negara turut menyuarakan pandangan nya yang mana kerajaan yg di terajui oleh BN sekarang ini sudah banyak melangkaui undang undang Negara yang di perintahnya sendiri. Di bimbangi juga akan merebak ke lain lain undang undang ciptaan nya. Klik tajuk untuk seterus nya



A.Samad Said yang sudah beberapakali berucap di atas pentas Pas berkata “ BN sudah melakukan pencabulan ke atas akta bahasa. Kerajaan memperkenal kan PPSMI atau pembelajaran mata pelajaran sains & matematik dalam bahasa Inggeris. Selama ini kerajaan sering menobatkan bahasa ibunda, walhal kerajaan itu sendiri yang banyak merosakkan bahasa ibunda yg di laung laungkan nya.

A.Samad Said turut menambah, “pilihanraya di Bagan Pinang inilah peluang rakyat untuk menterjemahkan sokongannya, sama ada menyokong atau sebalik nya tentang peranan yg di mainkan BN dalam kancah pergelutan bahasa kita”. Tokoh sastera itu juga mempertikaikan juga dasar PPSMI itu tidak mencapai matlamat nya.

Tokoh agama Datuk Dr.Harun Din, turut menyelar Umno yang sejak dulu lagi atau sudah berpuluh tahun tidak mertabatkan bahasa sendiri. Kata nya sebagai contoh, nama UMNO itu sendiri sudah menggunakan perkataan Inggeris, kenapa tidak menggunakan dengan perkataan bahasa Melayu? UMNO bererti United Malay National Organisation. Kenapa tidak di gunakan bahasa melayu? Kalau hendak mertabatkan bahasa sendiri, ini bukan cara nya. Kesatuan Perbadanan Melayu Kebangsaan.

Saya tambahkan sedikit disini, Umno itu juga menggunakan ‘BN’ sebagai Barisan Nasional’. Ini pun seolah olahnya melacurkan bahasa kita sendiri, kerana mengambil perkataan Inggeris dijadikan ‘perkataan melayu’. Ejaan sebenar bukannya ‘Nasional’ ini sudah merosakan bahasa orang lain. Perkataan Nasional itu di ambil dari perkataan Inggeri, National.

Beginilah sifat sifat nya BN yang amat sukar dikikis dalam ertikata sebenar. ‘Kita memperkasakan bahasa Ibunda, kita menobatkan bahasa Melayu tetapi dilain sudut inilah hasilnya’. Sebab itulah tak mustahil ianya merebak ke unsur unsure lain pula. Umpamanya sekarang sudah berlaku, “kita memerangi rasuah, kita anti politik wang atau pun kita akan pantau rasuah dalam parti kita mahupun kerajaan” sekarang apa hasil nya?

Kita melantik Isa Samad sebagai calun di Bgan Pinang. Inilah hasil yang kita tuai. Tepuk dada tanya selera! Dan inilah kaedah ‘1Malaysia’.

- mamat ssh/8/10