Kenyataan ringkas John Kerry SENAT Amerika kepada Malaysia

Friday, February 19, 2010



Pengerusi Jawatankuasa Hubungan Luar Negeri SENAT Amerika Syarikat, John Kerry (D-MA) telah menyatakan semalam berkenaan dengan bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Anwar Ibrahim: Klik tajuk untuk teks seterusnya.


“Saya meminta kerajaan Malaysia, dan khususnya pada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, bagi memastikan satu resolusi yang adil dan saksama terhadap system pengadilan keatas saudara Anwar Ibrahim yang sekarang masih lagi dibicarakan di mahkamah Negara itu.

“Ia nya terjadi semula setelah satu dekad sejak percubaan pertama menuduh Anwar Ibrahim melakukan liwat terhadap mangsa nya dan kini pada pendakwaan yang terbaru kemudiannya nya sedang dibicarakan di Mahkamah Federal. Pengamatan dengan teliti bagi menuduhan terhadap nya sejak tahun lepas lagi, dan peranan dimainkan semula selepas En Anwar memasuki arus politik semula serta menjadi Ahli Parlimen selaku pemimpin pembangkang parlimen Malaysia.

Saya menggesa kerajaan Malaysia untuk memberi En Anwar setiap perlindungan guaman di mana dia adalah berhak sebagai Ahli Parlimen dan sebagai warganegara itu sendiri dan bagi menyelesaikan kes nya dalam satu cara bentuk tubuh itu keyakinan dalam kesaksamaan dan kredibiliti bagi sistem kehakiman Malaysia.”

By: TOMEIKA BOWDEN/s/kini