Transformasi untuk rakyat Malaysia? & citer kat Amerika

Monday, February 8, 2010


Perdana Menteri kita baru saja melancarkan ‘Program Transformasi Kerajaan' (GTP) baru baru ini. Seandainya rakyat kita ini masih lagi terus dibuaikan dan terus mengambil pendekatan itu sebagai satu perbuatan yang sihat, bererti rakyat masih lagi dalam keadaan kerugian ini bermakna kita harus berhati hati dengan gaya pendekatan itu.  Klik tajuk for teks penuh.

 

Suasana akan bertambah perit dengan masaalah kewangan kerana kos yang bakal meningkat sama ada makanan , perlindungan dan sebagainya. Tetapi kejayaan bagi kroni-kroni cukup baik dan mengembirakan. 


Umpama nya 1Malaysia, mungkin akan menjadi satu lagak ngeri yang mencernakan publisiti demi memenuhi memperdayakan rakyat jelata, oleh rejim yang ada masa kini.

Baru-baru ini satu cetusan oleh pegawai khas untuk Perdana Menteri Najib Tun Razak Nasir Safar , dan juga merupakan seorang bekas ahli dewan di Dun Pulai Sebatang Johor, menyebabkan berlaku sedikit kekusutan dalam satu seminar dengan konsep 1Malaysia. Beliau telah membuat ucapan dan menganggap kaum China dan kaum India yang ada di Negara ini merupakan kaum pendatang.Kata-kata diskriminasi kaum yang diluahkan itu disaksikan ramai dari sahabat sahabat Datuk Najib sendiri,ini merupakan sebagai satu nada menjadi menghasut dan satu isu perkauman. Beliau difahamkan telah pun memohon maaf dari rakyat Malaysia dan dilapurkan di akhbar akhbar.

Untuk menganggap yang Malaysia ini telah berubah dan betul tidak menjadi kesalahan, kita telah kehilangan kredibiliti dan memberi kesan di kalangan pelabur-pelabur asing, seolah olah ini menjadi satu bahan ketawa dan cemuhan dalam masyarakat dunia.

Kerajaan kita telah sedikit tercalar dimata Negara Negara luar dengan ‘kenakalan’ rakyat nya dalam beberapa peristiwa trajis baru-baru ini,iaitu kejadian kejadian pembakaran gereja geraja dan surau & masjid dilemparkan dengan kepala kepala ketua babi hutan.

Menteri Penerangan, Komunikasi Dan Kebudayaan, Rais Yatim, ketika di Port Dickson baru-baru ini turut menyentuh para pelayar internet dan kepada para pemilik blog blog dinegara ini, jangan melanggar etika. Saya tidak perlu menjadi seorang saintis untuk mengetahui ini tetapi kita perlu "mempelajari". Nampaknya Menteri itu hanya sekarang baru sedar bab ini.

PM Datuk Najib telah melawat ke Amerika Syarikat pada akhir Disember lalu dan beliau tidaklah diterima baik oleh Rumah Putih.

Perdana Menteri Najib Razak berada di Washington DC pada 26 Disember 2009,dan beliau asyik sibuk makan nasi lemak dan mi goring, sebagaimana lapuran oleh BERNAMA Dalam lapuran itu langsung tidak menyebut mesyuarat-mesyuarat dengan State Department, Capitol Hill, di Rumah Putih, Sebaliknya dia menggah-gahkan konsep1Malaysia dan menawarkan beberapa komen terhadap ekonomi Malaysia, yang menurut laporan baru-baru ini menurun walaubagaimana ia menjadikan semakin pulih dan melonjak dengan baik, kata nya.

Di fahamkan tiada media di AS mahu mewawancaranya dan juga tiada siapa di AS mahu memperkata tentang nya. Mungkin juga mereka agak sebuk dengan beberapa majlis lain dan pada masa yang sama pembesar India Manmohan Singh ada di Amerika Syarikat dan juga bertemu dengan Barak Obama.

Obama juga perlu melayan kedua-dua En dan Puan Manmohan Singh dalam satu majlis di Rumah Putih dalam jamuan makan malam. Dia melakukan bukan juga dengan kehadiran Najib di Amerika Syarikat.Ada orang memberitahu dengan sinis tidak ada ‘gadis Mongolia’ ketika Barak Obama melakukan sambutan untuk mereka yang terlibat itu.

Apalah sangat dengan 20 kontrak jutaan ringgit dengan APCO jika perdana menteri kita tidak boleh menbuat satu ucapan bagi menyentuh slot pasal pekara itu pada National Press Club. Kita tidak bercakap pun mengenai Brooking atau SAIS di mana seseorang itu biasanya boleh berucap di Kelab Akhbar selama ini serta dapat mengetengahkan sesuatu penadapat ketika berada di salah sebuah bandaraya yang berpengaruh di dunia itu.

Kita semua sebagai rakyat biasa ingin juga mengetahui perihal Negara tercinta ini, setelah membelanjakan banyak wang di DC dan perdana menteri kita melobi namun begitu tidak boleh juga untuk mendapakan satu temubual dengan pemberita tempatan disana.

Sebaliknya, Anwar Ibrahim, pada perjalanannya baru-baru ini ke Amerika Syarikat, SAIS (juga kita AS Ambassador menghadiri fungsi), Georgetown dan Majlis Hubungan Luar Negeri. Beliau telah bertemu dengan pegawai-pegawai daripada Dewan jawatankuasa Foreign Relations, dalam hanya satu a hari, dan memegang beberapa agenda peristiwa di Brooking, jawatankuasa perhubungan Senat Foreign, Jabatan luar Negeri dan di Rumah Putih. Lawatannya itu telah diliputi oleh media termasuk Wall Street Journal, Far Economic Review Timur dan Washington Post (tetapi bukan Bernama), televisyen Saudi Arabia dan ABS-CBN dari Manila.

Adakah kerana beberapa pekara yang berlaku kebelakangan ini membuatkan Perdana Menteri merasakan kurang selesa? bukan kerana PKFZ. tidak, ia bukan slaid Bukit Antarabangsa ataupun jambatan runtuh. Baik, kerana mungkin juga kerana ada ‘kesah orang Mongolia’ yang menjadi satu pantang dalam perbualan untuk konsep 1Malaysia? Tekaan anda adalah hampir menjurus dengan peristiwa nya..

Saya merasa takjub, dalam masa Najib asyik berbelanja di AS, berapakah beg-beg telah dipenuhi barang barang yang membuat si-isteri nya merasa gembira dalam agenda ‘shopping’ nya.

Berita terkini....satu kumpulan FaceBook ada dan l dikenali sebagai PAKATAN FRIENDS. Saya menyeru pembaca sekalian yang telah ada akaun-akaun Facebook untuk menyertai kumpulan ini dan memainkan peranan serta memberi sumbangan mahupun bergerak dengan suara yang ramai.Kuasa rakyat mesti mengatasi mennah ini.

- Ronnie klassen