Ahmedinejad menalipon Raja Arab Saudi sebelum ke Lebanon

Friday, October 15, 2010


Presiden Iran menghubungi Raja Abdullah iaitu raja Arab Saudi untuk menyatakan ‘missi keamanan’ yg bakal dibawa ke Lebanon, sehari sebelam beliau bertolak ke Lebanon kelmarin.

Mereka berbual di telepon dan banyak menyentuh keamanan kritis di benua Arab kebelakangan ini. Perlu nya Lebanon untuk berwaspada terhada kancah politik yg tidak menentu sekarang.

Ahmedinejad menghubungi Raja Abdullah sehari sebelum berangkat ke Lebanon untuk membuat lawatan nya yg banyak menimbulkan kegusaran kepada banyak pihak termasuk Amerika dan Israel khususnya disamping pembangkang di Lebanon dan Iran sendiri. Beliau turut menyentuh peranan kedua Negara Iran dan Arab Saudi hendaklah mengambil inisiatif yg berkesan dalam mengimbangi pergolakan di di benua itu.

Raja Abdullah pun membalas balik dengan semoga Ahmedinejad dalam kunjungan nya ke Lebanon dapat mensetabilkan keadaan disana dan kita perlu sama sama menjernihkan keadaan.

Beliau juga berharap hubungan antara Riyadh dan Tehran agar semakin baikdan dapat menguntungkan kedua dua pihak apatah lagi musuh musuh dan kuncu nya banyak merencanakan untuk memecahbelahkan kedua dua nagara Islam ini.

– mengejarcahaya/ref:radioindo/Iran