Anak membunuh ayah nya kerana jadi penterjemah tentera Amerika

Monday, October 11, 2010

Seorang lelaki Iraq telah membunuh ayahnya kerena ayahnya menolak untuk berhenti dari pekerjaannya sebagai penterjemah bahasa Iraq untuk pendbiran tentera Amerika Syarikat. Pembunuhan itu dilakukan ketika ayah nya sedang tidur.

Kejadian itu terjadi di Samarra, 95 kilometer sebelah utara Baghdad pada Jumaat, 18 jun lalu lebihkurang jam pukul 03.00 waktu setempat. Hameed al-Daraji tewas karena tembakan di dadanya saat sedang tidur di rumahnya.

Beliau yg berusia 50 tahun itu telah bekerja sebagai penterjemah dan kontraktor tentera AS selama tujuh tahun. Beliau bertugas setelah AS menggulingkan pemerintahan Saddam Hussein pada tahun 2003.

Menurut lapuran pihak polis setempat, seperti disiarkan News.com.au, anak dan sepupunya telah ditangkap atas kejadian pembunuhan itu.

Pihak polis juga menyatakan, Abdul-Halim Hameed (30) mengaku bahwa dia merupakan bekas anggota Al Qaeda di Iraq yang berhenti dari jaringan teroris itu pada pertengahan 2007 lalu setelah tertekan oleh operasi keamanan oleh tentera Iraq dan AS.

Walaupun keluar dari Al Qaeda, Hameed, juga sepupunya yang berumur 19 tahun dan kakak laki-lakinya yang berumur 24 tahun masih tetap menyokong perjuangan Al Qaeda. Dan sebelum ini, mereka setuju diajak bergabung pada Ansar al-Sunnah, satu badan gerakan yang ada kaitan dengan Al Qaeda.

Samarra merupakan salah sebuah daerah di Iraq yang paling sukar ditadbir sejak kemasukan AS ke Iraq. Pergolakan antara kaum Sunni dan dan Syiah sering terjadi di wilayah ini. - mjr/beritaIslam