Obama pening kepala dengan kerenah Iran, buka semula Tehran-Kaherah

Saturday, October 9, 2010


Amerika kebelakangan ini semakin terdesak dihantui kerenah Tehran yang diterajui Ahmedinejad. Sebelum Presiden Iran itu ‘mengamuk’ di PBB menghentam Obama dan sekutunya sehingga 27 perwakilan keluar dewan dan kelmarin Ahmedinejad membuka semula laluan udara antara Tehran dengan Kaherah Mesir.

"Kami terus mendesak negara negara Islam, termasuk Mesir, untuk tidak menjalin kerjasama baru dengan Iran sehingga Tehran mematuhi tuntutan antarabangsa," kata Jurucakap Kementerian Dalam Negeri Amerika, Mark Toner, Khamis lalu 7/10/2010

Laluan udara kedua Negara itu akan dibuka pada ahad ini 10/10 setelah ditutup lebihkurang tiga dekat lepas setelah hubungan Iran-Mesir menjadi renggang apabila kekalahan Mohammad-Reza Pahlavi ditangan revolusi Islam yg memerintah Iran sekarang ini dimana bekas presiden Mesir Anwar Sadat menerima Reza Pahlavi tinggal di Negara nya serta kerajaan Mesir membuat hubungan diplomatic dengan Israel.

Kemarahan Amerika terhadap Iran semakin meningkat apabila Iran enggan membubarkan program nuclear nya yg dianggap Iran bakal membina senjata walau dinafikan dan pada 1995 Amerika melarang syarikat pembuat altganti kapalterbang seluruh dunia menjual alatan kepada Iran.

Yang nyata sekarang ini gelagat Tehran semakin menggusarkan Obama dengan keletah Iran mengunkit kembali peristiwa WTC dan esok membuka semula jalur penerbangan dengan Mesir. – mjr ref:radioiran/Ind