Israel hancurkan makam sahabat Rasulullah diMa'manullah

Thursday, October 21, 2010

Israel menghancurkan sekitar 200 makam para sahabat Nabi Muhammad s.a.w.di kompleks Ma'man Allah, Al Quds.

Baitul Muqadis rabu 20hb.10 semalam, Yayasan Al Aqsa telah mengambil inisiatif menentang tindakan Israel yang membuat keputusan terbaru nya untuk memusnahkan lebihkurang 200 makam para sahabat Nabi Muhammad S.a.w. yg terdapat di kompleks makam Ma’man Allah kata kata Mahmud Abu Atta dari Yayasan Al Aqsa yang ada hubungan dengan kumpulan (Gerakan Islam), yang anggotanya erdiri dari warga Arab Israel.

Pejabat berita Qodsina melapurkan yang mana di kompleks itu telah ditempatkan ribuan makam makam para syuhada juga merupakan sahabat Rasulullah.
Sementara itu, lembaga Wakaf dan Warisan Islam al-Qods menyatakan, pihak rejim Zionis mengambil ketetapan untuk menghancurkan 220 buah makam di Ma’man Allah, Palestin, usul itu dibahaskan pada pukul 13.30 hari rabu semalam.

Kompleks pemakaman Ma’man Allah dalam beberapa bulan terakhir ini sering menjadi sasaran kejahatan puak puak laknatullah ini. Dua bulan lalu ketua daerah Baitul Maqdis merosakan lebihkurang 300 makam di Ma'man Allah berdasarkan keputusan pengadilan Israel.

Pihak rejim itu menghancurkan makam-makam di Ma'man Allah di Baitul Maqdis dengan menggunakan buldozer, dengan alasan akan membina muzium di tapak makam tersebut. Kerosakan itu telah dilakukan sejak 1967 lagi, kata petugas Ahmad Atwan.

Petugas pemakaman Ma'man Allah ini menegaskan, Ma'man Allah adalah pemakaman Islam bersejarah yang telah ada sejak 14 abad lalu, ketika masa pemintahan khalifah kedua lagi, tambah nya.

Kawasan perkuburan ini adalah yg terbesar dan tertua di Quds dan sebahagian dari nya terdapat juga makam makam sahabat rasul, para tabi’in dan ulamak Al-Quds

- mjr/irib's/Islammemo.cc (7/8