Saya Sudah Melihat Tuhan & Syaitan

Thursday, October 28, 2010


Mario Sepulveda melahirkan rasa gembira setelah diselamatkan. Beliau menjadi orang kedua yang berjaya diselamatkan dan dinaikan ke permukaan lombong San Jose, Copiapo, Chili, Rabu 13 oktober lalu.

Selama 69 hari terperangkap dalam lombong yg dalam nya 700 meter di San Jose, Chili, dan berjaya diselamatkan, Mario Sepulveda mengatakan, dirinya sudah berubah. "Saya telah menguburkan 40 tahun hidup saya di bawah sana, dan saya akan hidup lebih lama untuk menjadi orang baru," katanya dalam satu klip video beberapa jam setelah muncul di permukaan tanah.

Sepulveda, sebagai pelombong kedua yang dikeluarkan dari lubang lombong itu, menasihati mereka yang mengambil risiko dalam hidup. "Saya pikir saya telah belajar banyak pekara indah dalam mencari ketetapan kehidupan saya," katanya. "Bagi Anda yang dapat memanggil isteri atau suami Anda, lakukanlah itu."

Sejak beliau terperangkap dalam lombong itu, Sepulveda mengatakan, ia telah melihat banyak kebaikan dan kejahatan."Saya bersama Tuhan dan saya juga bersama syaitan. Mereka bertarung, dan Tuhan menang," katanya seperti dilapurkan CNN, Khamis 14/10/2010.

Mario Sepulveda memuji usha usha pasukan penyelamat, tetapi ia berpendapat bahwa perlu untuk mengubah industri perlombongan.

Beliau turut memuji peranan para doktor yang membantu para pelombong. "Mereka mengembalikan semangat kami. Sungguh luar biasa, dengan jarak sejauh 700 meter di antara kami, dan mereka banyak menyuntikan semangat ketabahan kepada kami.

Dengan perhatian media dan menjadi tontonan seluruh dunia, Sepulveda mengatakan, ia tetap low profile dan sedar bahwa kami telah diselamatkan. "Satu-satunya saya minta secara pribadi dan berharap Anda semua tidak memperlakukan kami seperti selebriti atau wartawan. Saya ingin terus dilihat sebagai Mario Antonio Sepulveda Espinace, seorang pekerja lombong itu saja. Saya masih berminat, dan saya fakir inginlagi lagi bertugas di sini," katanya.

Sepulveda ditemanii anggota keluarganya ketika di temuramah. "Saya sangat bahagia sekarang dan gembira dengan apa yg anda semua berfikir untuk menyelamatkan kami semua.," katanya. "Saya sangat senang berada di atas sini lagi." – mjr ref:kompa/CNN