Rahsia pesawat berkuasatinggi China bocor kepada AS

Thursday, January 6, 2011

J-20 stealth jet fighter China's

Majalah Aviation Week yg berpusat di Amerika telah menyiarkan gambar sebuah kapalterbang perang milik China yg menjadi ‘rahsia’ dari pengetahuan dunia setakat ini. Gambar kapalterbang yg menjadi rahsia pertahanan China itu dirakam ketika sedang menluncur naik disebuah lapanganterbang khas di Chengdu China.
teks selanjutnya, klik tajuk


Aviation Week berkata tiada kawalan ketat semasa latihan itu dan kebocoran rahsia ketika latihan kapalterbang ‘siluman’ milik China itu tidak membuat kerajaan China kecewa.

Pesawat tempur baru itu dikatakan kalis sebarang radar dan dinamakan J-20 ianya dikatakan oleh pemerhati pesawat itu sebagai mirip kepada pesawat pejuang khusus F-22 & F-35 milik Amerika Syarikat yg mampu ‘melarikan diri’ tanpa dapat dikesan.
J-20 dikatakan mirip pesawat pejuang ini F-35 Amerika

Sebuah artikel kecil yg disiarkan Global Times Tiongkok mengenai kewujudan pesawat itu baru baru ini, barulah membuat masyarakat luar tahu China turut memiliki pesawat pejuang berteknoloji tingi.

J-20 stealth jet fighter

Jurucacakap pertahanan China mengatakan rencana untuk memiliki pesawat itu pada 2011 dan bakal beroperasi pada 2017 nanti. Namun begitu Menteri Pertahanan Amerika Robert Gates berkata, dia tidak yakin dengan hasrat itu akan tercapai, paling kurang katanya hanya pada 2020 nanti.

Menurut andaian beberapa orang pakar, pesawat China itu lebih besar dan berkemampuan terbang jauh dan berupaya membawa bahan peledak ‘yang berat’, tambahnya pesawat itu agak lebih ‘besar’ dari perkiraan kami.- ilhamdari m/cahaya/newscom