Sweden bakal menutup kedutaan nya di Kuala Lumpur

Monday, January 31, 2011

Menteri Luar Sweden Carl Bildt

Sweden akan menutup lima kedutaan nya diseluruh dunia penutupan ini dijangkakan bakal dilaksanakan pada tahun 2011, kedutaan Sweden itu ternasuk diBuenos Aires, Brussels, Hanoi, Kuala Lumpur dan Luanda.

Difahamkan antara sebab sebab yg membuatkan kedutaan tersebut akan ditutup adalah kerana kos pembiyaan meningkat sekitar SEK300 juta, kata Menteri Hal-ehwal Luar Negeri Sweden Carl Bildt. Keputusan yg bakal dilakukan itu diambilkira dalam perbincangan di Riksdag. Dari pandangan lain masih ada sebab tertentu yg membuat kerajaan Sweden bertindak untuk menutup kedutaan nya.

Kami tetap menjalankan tugas seperti biasa sehingga kesatu tarikh yg diberitahu kelak dan pihak kami akan membuat kenyataan nanti, kata jurucakap kedutaan.

Walau bagaimana pun Sweden masih meneruskan operasi nya di beberapa kedutaan lain di Asean, kedutaan nya juga terdapat di Singapura, Bangkok, Jakarta, dan Phnom Penh. Tidak dipastikan secara total, mengapa pula kedutaan nya di Kuala Lumpur terpilih untuk ditamatkan operasi nya selain dari masaalah kos pembiyaan.

Penutupan kedutaan nya di Kuala Lumpur turut memberi impak imej kepada Malaysia kerana kedua Negara ini mempunyai hubungan dagang yg besar antara Sweden dan Asia Tenggara, menurut laman web Embassy Sweden.