Inilah rahsia kejantanan saya

Thursday, January 13, 2011


Inilah jantan sebenar.. he..he.. Ramjit Raghav, lelaki India berusia 94 tahun dinobatkan sebagai seorang ayah yg tertua didunia.

Beliau dilapurkan telah menghasilkan seoarng anak yg terbaru nya dan cukup sihat dan Ramjit menceritakan rahsia ‘kekuatannya’ agar dapat dikongsi bersama.

Rahsia kesuburan nya disebut sebut di India, beliau juga dikatakan mampu menjaga diet nya berpuloh puloh tahun. Ramjit bercakap mengenai makanan nya dan beberapa campuran lain dan mempercayai ianya boleh meningkatkan kesuburan seperma berabad abad lama nya.

Ramjit Raghav mengamalkan rutin meminum 3½ quart atau hampir 3 liter susu dan memakan ghee iaitu sejenis mentega khusus yg dicampurkan kacang almond sebanyak 450 gram setiap hari. Beliau mempercayai mentega ghee ini dapat meningkatkan kualiti sperma dalam kehidupan nya. Namun begitu, belum ada lagi bukti ilmiah yang mengesahkan dakwaan nya.

Beliau menambahkan lagi dan berkata “Walaupun begitu, Anda tak perlu risau. Kerana ada beberapa cara lagi bagi mengawal mutu seperma kita. Ini termasuklah:

Diet dan olahraga

Pakar urologi Larry Lipshultz MD, mengatakan, ada sesuatu yang dapat diambil dari pengalaman amalan Raghav ini. Jika dilihat bentuk badan Raghav ini yang ramping, dan berusia lanjut ini memiliki kandungan lemak tubuh yang rendah .

"Sukatan lemak yg tinggi dapat mengganggu penghasilan testosteron, dan memperlambat pembentukan sperma dengan baik," kata Lipshultz lagi.

Menurut kenyataan dari Universiti Connecticut dan Universiti Duke, bukan hal yang pelik bila kalori yang berasal dari lemak pada diet low-carb boleh mencapai 70 peratus sehingga boleh mengundang risiko penyakit jantung.

Jangan berendam di air panas

Jika lama berendam dalam air panas ianya dapat mengganggu testis dalam penghasilan sperma kerana organ yang satu ini menggunakan suhu yang lebih dingin berbanding tubuh orang lainnya. Lipshultz menegaskan, semua hal yang menjadi panas dapat menimbulkan masaalah.

Berendam air panas 1 sampai 5 jam dalam seminggu mampu mengurangkan jumlah sperma. Walaupun begitu kekurangan sperma bukanlah kekal, ia berubah semula.. Tapi yg jelasnya, bila Anda ingin membuat isteri hamil, berendam air panas perlulah dihindari.

Kurangkan memakan kacang kedelai

Banyak pendapat mendakwa kacang kedelai adalah superfood, Pada tahun 2008, para ahli di Harvard University mengetakan korelasi antara masakan kedelai dengan penurunan jumlah sperma. Lebihkurang 32 persen pengurangan sperma per milliliter pada lelaki yang menggunakan kedelai setiap hari jika dibandingkan mereka yang tidak memakannya. - komp/cetak-MH/m/cahaya