'The corruption of Mahathir' kata Bangkok Post

Wednesday, April 28, 2010


Ramai juga yang berkata Mahathir ialah satu diantara ancaman untuk rakyat dinegara ini sendiri. Dimana kesan dari kelakuan beliau terdapat beberapa pekara yang agak kurang disenangi oleh ramai rakyat di Negara nya itu.


Beliau telah banyak meluluskan pemembina projek-projek mega yang ada diantara nya tidak berguna dan diselenggara dengan baik malah kos yang diambil cukup tinggi.

Telekomunikasi menjulang di Kuala Lumpur dan bangunan kedua tertinggi di dunia menunjukkan penggunaan nya tidak mencapai matlamat sebenar. Bukan sahaja ia menyebabkan kesesakan lalu lintas yg agak teruk, tetapi ia juga membuat penyelewengan tujuan yg sebenar.

3 anak-anak lelaki anda bernilai 8 billion US$. Di mana adakah mereka mendapat wang ini?. Anda turut dikenali sebagai sebagai Marcos Malaysia, yang mempunyai kekayaan yg sukar dinilaikan.

Apa cerita dengan penebusgunaan 10 pulau-pulau di Kedah? Betul-betul tidak masuk akal. Sudah tentu manfaat anda ialah 20%. dan apa cerita pula dengan jambatan dari Melaka ke Sumatera yg turut diwar warkan sebelum ini.

Anda tahu juga di Australia anda dikenali sebagai seorang egodan keras kepala dan di UK anda kurang disenangi dengan pembelian bodoh sebuah studio filem kita dan 290 million ringgit industri kereta lumba Lotus.

Di UK muka anda muncul tidak kurang daripada 17 buah akhbar sebagai rasuah diktator. Di Malaysia anda diketahui sebagai (IBM) Banyak Mulut Antarabangsa.

Di Jepun mereka memanggil anda 'paling kecil satu' .Dalam kepulauan Pasifik, Santa Claus (memberi sebelah kiri nasihat dan betul).

Di selatan Amerika mereka memanggil anda kakak tua, membelanjakan berjuta-juta untuk mengumpan pelancong-pelancong.

Bagaimana anda mahu mendapatkan semula wang hasil titik peluh dalam melakukan projek-projek itu, turut dipersoalkan? Ia akan jadi seperti projek Bakun. Dana terbengkalai dibazirkan dan satu lagi projek gajah putih.

Saya sentiasa mengatakan ahli-ahli politik sepatutnya tidak terlibat dalam hal ini. Menteri-menteri semasa anda berkuasa dahulu, juga ahli-ahli perniagaan dan hampir setiap pegawai mempunyai ‘sesuatu’ untuk diri masing masing. Lihat Rafidah Aziz, menjual beribu-ribu Permit Import (AP) untuk kereta-kereta setiap nilai 20-30 ribu Kenapa tidak kerajaan yg berbuat demikian? Dia telah memperoleh berjuta-juta saham, untuk memenuhimkatung nya.

Lihat Ketua Menteri Selangor dahulu mengutip berjuta-juta ringgit dan meluluskan pembinaan bangunan-bangunan tinggi daripada ahli perniagaan. Dia adalah berbaloi dengan pulangan beberapa berbilion, tapi malangnya dia telah ditangkap dengan beberapa juta wang dalam bag di airport Australia.

Lihat pula Ketua Menteri Sarawak menjual bilion nilai konsesi balak di bawah meja; menjual setiap bahagian tanah kerajaan untuk ahli-ahli perniagaan tanpa tender; menggunakan syarikat-syarikat dia sendiri memperoleh kontrak-kontrak kerajaan yang lumayan; menjual tandatangan-tandatangan yg melulukan sesuatu agenda, Dia mempunyai 8 bilion AS dan menyimpan di luar negeri. Beribu-ribu ekar tanah diberikan kepada beberapa buah syarikat manakala beribu-ribu orang miskin masih tinggal dalam kadbod rumah-rumah sementara; tidak mempunyai air yg bersih dan tanpa tandas serta membuang air lain pula disungai sungai.


Malaysia telah kehilangan sekurang-kurangnya 30 bilion semasa pemerintahan anda lepas 10 tahun, pemerintahan yang korup. Satu bilion dihilangkan daripada pembelian kapal terbang-kapal terbang perang Skyhawk dan kini apa kesah nya? pernah dilihat pesawat ini masih tersadai padang pasir Arizona Nevada, Amerika Syarikat.

3 bilion dihilangkan daripada timah London skandal, anda berfikir ada kebodohan pada tahap yang terbaik. Apa cerita pula dengan 6 billion kilang keluli Perwaja di mana tiada sesiapa mengetahui di mana wang itu pergi, 3 billion pula dalam kes bank skandal Bumiputra apabila George Tan disogok.

6 billion tukaran mata wang asing rugi jika Bank Negara (helah dan wangnya tidak lama lagi berpisah) dan 6 bilion untuk membina tiga daripada bangunan paling tinggi dunia (dibina oleh orang Jepun dan rakyat Korea dan perabot mengimport dari Perancis bukan Malaysia) dan 1 bilion dihilangkan daripada pembelian kapal perang British termasuk bayaran-bayaran membayar kepada broker dan di bawah meja.. Menambah 10 bilion anda

Kehilangan 300 juta wang kerajaan Sarawak mencuba untuk membuat computer, dan dia telah membina sebuah pelabuhan di Sarawak Utara di kawasan air yg sangat cetek ia memerlukan kos agak tinggi untuk mengorek disetiap tahun. Perdana Menteri waktu itu membina lebuhraya-lebuhraya tanpa tender, kroni-kroni anda mendapat perjanjian dan menerima dua kali ganda harga. Begitu juga Landasan lapangan terbang Langkawi anda telah membina dengan menggandakan kos oleh syarikat anda sendiri, Ekran.. apa cerita..

Malaysia pula menghantar terlalu ramai para pelajar ke luar negeri, Anda telah dijajah oleh orang British begitu lama anda tidak boleh langsung mendidik rakyat anda sendiri. Lihat Hong Kong atau Singapura, kurang daripada 5% pelajaran di luar negeri. Semua wang dan kos pembelajaran dapat diselamatkan. Negara anda boleh menyelamatkan berbilion ringgit jika penghantaran pelajar ke luar negeri dapat dihadkan serta belajar di universiti tempatan, dan pada rakyat jelata anda yg lain masih ramai yg tanpa kasut, tanpa tanah untuk meneruskan kehidupan nya.

Sebenarnya masih terlalu banyak ‘pekara’ yg tidak sepetutnya dilakukan oleh anda, Rakyat Malaysia' Doa, "Ya Allah, kami terima kasih kerana menerima hadiah-hadiah dari anda berupa kayu, minyak dan bijian. Tetapi syaitan menghantar kami dengan rasuah beliau tanpa memikirkan baikburuk dan lihat kami walhasil balik asal sekali lagi.

Itupun belum disentuh bab , Berbilion-bilion ringgit Employee Kumpulan Wang Simpanan dan dana Petronas awam digunakan untuk membawa keluar anak-anak lelaki anda yang membuat kerugian melabur dalam setiap usaha, anda berfikir anda boleh membuat wang dengan jaya nya.

Setiap ahli-ahli politik anda duduk atas papan berpuluh syarikat-syarikat membuat beribu-ribu tanpa sebarang usaha, pinjam nama-nama VIP mereka untuk meminjam berjuta-juta daripada bank-bank tempatan tanpa cagaran.. Kini anda mahu 20 juta rakyat Malaysia mengorbankan untuk kebodohan lelaki ONE? Kenapa tidak meletakkan jawatan dan mengaku dia dibazirkan ? Saya boleh mengajar anda bagaimana untuk meletakkan ekonomi anda di landasan tetapi pertama anda perlu meminta maaf kepada rakyat Malaysia.

- By : (Bangkok Post)/s/kini