Obama bertanya Najib pasal Model Ekonomi Baru.

Friday, April 16, 2010


Model Ekonomi Baru (MEB) ialah satu daripada isu-isu yang di perbincangkan semasa pertemuan dua hala antara Datuk Seri Najib Tun Razak dan Presiden AS Barack Obama di New York baru baru ini.


Obama, yang menyentuhkan topic itu hendak tahu dengan lebih mendalam tentang dasar MEB itu yang bakal dilaksanakan oleh Malaysia nanti.

Perdana Menteri berkata beliau memberitahu Obama, bahawa matlamat Kerajaan Malaysia yang ingin berubah Negara ini kepada sebuah Negara ekonomi berpendapatan tinggi.

“Saya dijelaskan walaupun Malaysia telah berjaya dalam pendekatan dengan perkembangan nya pada masa lalu, ia tidak bermakna kami akan terus mencapai kejayaan kecuali kami melihat sesuatu yang positif dengan persekitaran baru dan boleh merangsang perkembangan selanjut dalam bab ini, Najib berkata dan berucap di satu taklimat untuk wartawan-wartawan Malaysia pada malam itu.

Najib menambah sebagai contoh bahawa Coca Cola yang melabur RM1bilion untuk mengilustrasi bagaimana Malaysia telah berjaya meyakinkan firma-firma Amerika dan berupaya memberi keyakinant besar untuk Amerika melabur dalam negara itu seterusnya.

Mengenai pertemuan beliau dengan Obama yang telah diadakan itu turut menyentuh pada Nuclear Security Summit, Najib agak optimistik ia akan bersedia untuk sesuatu sebagai “suatu permulaan baru” yang akan membawa kepada jurus yang lebih pesat lagi, termasuk dari segi pelbagai aspek pembangunan.

“Pelaburan perdagangan dan ekonomi akan menjadi satu komponen utama hubungan dua hala kita, yamn mana AS ialah antara satu sumber yang utama, bukan sahaja dalam soal pasaran eksport untuk industri pembuatan kita tetapi juga satu sumber bagi teknologi baru seperti ICT dan bioteknologi.”


“Se andainya demikian kami selaku tuan rumah berkemungkinan besar terdapatnya peluang-peluang ekonomi yang baik dan boleh mempengaruhi kami dalam hubungan dua hala yang baik dengan AS,” tambah Najib lagi.

Dia juga menekankan tentang kerjasama dalam soal keselamatan, menghentikan pengganas dan berkongsi maklumat di bawah hubungan dua hala ini, katanya lagi. “Sama penting untuk kami malah turut membuat dunia satu tempat lebih selamat.”

Najib berkata dia menawarkan satu jemputan kepada Obama untuk berkunjung ke Malaysia, dan presiden terakhir dari Amerika itu ke negara ini pada 1966 lalu.
Selain bertemu Obama, Najib juga dihadiri satu makan tengah hari bekerja dengan naib presiden AS Joe Biden dan kemudian mempunyai satu mesyuarat dengan Perdana Menteri New Zealand John Key.

- scandle