Polis dilarang membesarkan senjata peribadi

Monday, April 26, 2010


Jika hasrat untuk menjadi anggota Polis, mereka ini perlu mengambil kira banyak pekara. Umpamanya hasrat itu akan gagal seandainya mereka yg ingin untuk menjadi Polis tetapi dalam masa yang sama...


ingin pula untuk berubat atau ingin untuk membesarkan alat kelamin nya.. Pekara ini banyak terjadi di Papua yang memiliki banyak rahsia tradisional untuk "membengkakkan" alat kelamin mereka.

Ketua Daerah Papua Irjen Bekto Suprapto, berkata Jumaat lalu 23/4/2010 di Jayapura, Papua, menjelaskan, tindakan memperbesar penis yang kerap kali menjadi faktor kepada para pemuda yang ingin menjawat jawatan sebagai anggota Polis.

"Kalau ada pemuda minta rekmen dari pegawai daerah atau bupati untuk menjadi polis, beliau akan ditanya dulu apa alat kelaminnya diperbesarkan atau tidak. Kalau diperbesar atau berubat untyuk itu kereka tidak boleh di rekmenkan untuk menjadi anggota polis nanti maupun tentara," ucapnya tanpa menyatakan akan kesan nya berikutan dengan pembesaran penis itu bagi sama ada dari segi pekerjaan atau kesihatan.,

Kenyataan Ketua Daerah Papua itu saat memaparkan kerjaya dalam Rakerda Bupati/Wali Kota dan Musrenbang Se-Provinsi Papua yang dipimpin oleh Gabenur Papua Barnabas Suebu, ini disambut gelak ketawa para hadirin dipejabat maupun jabatan Polis yang menghadiri majlis tersebut.

Beliau mengingatkan agar anak-anak muda di Papua jangan memperbesar alat kelaminnya kalau bercita-cita menjadi anggota pasukan Polis atau Tentara. Pasalnya, kesempatan menjadi polis/tentara sangat terbuka bagi orang asli Papua. Ia menjelaskan, dalam masa otonomi khusus di Papua ini, pihaknya membuka pengambilan rekrut calon anggota Polis khusus untuk orang orang asli Papua.

Di Pengambilan tahun lalu, daerah Papua menerima 1.500 anggota polis hasil rekrut bago orang orang asli Papua. Bahkan, disini juga pada pengambilan kali ini telah menaikkan seramai 69 orang anggota polis Bintara ke Perwira. Ia merangkumkan seramai 60 orang di antaranya adalah orang asli Papua, tambahnya lagi.

-mamat/ref:komp